Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussar räddar när flyget stoppar spårvagnar

Ersätts av buss på grund av flyg. Fiti: Kalle1/Wikimedia Commons.

Det är inte bara spårvägen i Lund som har problem (klicka här). Tvärbanan i Stockholm har det också, problem som det slår gnistor kring. I december stod Tvärbanans nya sträckning till Bromma flygplats klar – men fortfarande går inga spårvagnar på banan. Bussar ersätter. Det är flyget som stoppar spårvagnarna.

Det var tänkt att tvärbanan från Alvik till Bromma flygplats i västra Stockholm skulle börja rulla den 13 december. Men ännu är inte trafiken igång, trots att banan stod klar till premiärdagen.

I mitten av januari trodde SL att trafiken skulle komma igång kring månadsskiftet januari/februari. Men alltjämt klaras trafiken med buss. Det är flyget som stoppar spårvägstrafiken. Och bristen på kallt väder. I dagsläget är det alltjämt oklart när trafiken kan komma igång.

Risken finns nämligen att spårvägen kan störa radiotrafiken mellan flygplatsens trafikledare och flygplanen. Orsaken är de gnistor som vid kallt väder uppstår mellan spårvagarnas strömavtagare och kontaktledningen. Innan SL har sett till att det inte uppstår några gnistor säger det statliga flygplatsbolaget nej till spårvagnstrafiken, rapporterar Sveriges Radio P4 Stockholm.

SL har bland annat arbetat med att värma upp kontaktledningarna, men ännu inte kunnat göra Swedavia nöjt.

– Vi har under den kalla period som varit hunnit genomföra många tester. Om det inte blir någon riktig kyla framöver kommer vi att lösa det på något annat sätt, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsman Thullberg till P4 Stockholm.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. När Region Stockholm ”går med vinst” på mer än fem miljarder har man nog ”sparat” på en del utgifter. Som till exempel för tekniker, som kunnat eliminera gnistor från spårvagnarna mellan Alvik och Bromma flygplats.
    Vad kostar stillastående tåg? Vilka betalar? Jo, alla som måste fortsätta att ta buss eller taxi, trots att de varit med om att finansiera banan via skattsedeln.
    Det är bara 1,5 år kvar till valet, Kristoffer Tamsons (M). Tänk på det.

    • Ja du. Till att börja med är det spårvagnar som trafikerar Tvärbanan, inte tåg. För det andra tror jag inte sträckan kostar särskilt mycket, det är ju en helt ny linje som bara inte har öppnat. Det går ett par ersättningsbuss, en i vardera riktning, samtidigt som många busslinjer har blivit förkortade eller fått nya körvägar.
      Om du på riktigt tror att någon bryr sig så mycket om att åka buss i 2 hållplatser istället för spårvagn så de röstar annorlunda så är du nog otroligt naiv.

  2. Ja du!

    Swedavia viste att spårvagnarna skulle komma. Så dom har haft gått om tid att flytta denna radiomast som står alldeles brevé spåret som är tror största sanning att spårvagnarna inte har kommit i gång!

    Samtidigt är det inte första gången som den borgliga alliansen i Region Stockholm gör bort sig!

    Det är bara nämna nya Karolinska, nytt signalsystem på röda linjen och nya haningeterassens bussterminal! Listan kan bli lång. Hoppas dom röstas bort i nästa val.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)