Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordår för Solaris trots pandemin

Solaris var i fjol störst på elbussar av de europeiska busstillverkarna. Här en 18-meters batteridriven ledbuss i trafik i Berlin. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris hade i fjol ett rekordår, trots covid-19-pandemin. Företaget sålde förra året 1 560 bussar och är nu den största europeiska tillverkaren av elbussar samt kan redovisa en kraftigt ökad omsättning och lönsamhet. Det framgick på den presskonferens som Solaris höll på torsdagen där man presenterade sitt bokslut för 2020. Samtidigt avslöjade företaget att man i sommar lanserar ytterligare en ny elbuss i både klass 1- och klass 2-version, likaså att efterfrågan på bränslecellsbusssar ökar.

Det var en påtagligt stolt Solaris-vd Javier Calleja som på presskonferensen redovisade företagets resultat för det gångna året som var det 25:e i företagets historia.

Med 1560 sålda bussar satte Solaris i fjol nytt försäljningsrekord, fem procent över 2019 års siffror. Omsättningen ökade med 13,6 procent till 725 miljoner euro (cirka 7,4 miljarder kronor). Rörelseresultatet blev nästan 56 procent bättre än 2019 och landade på 67 miljoner euro (cirka 680 miljoner kronor). Det är starka siffror för ett år då alla de stora busstillverkarna i Europa rapporterar om motgångar på grund av covid-19-pandemin.

En av förklaringarna till framgången för Solaris är att företaget har lyckats ta en ledande ställning bland de europeiska busstillverkarna när det gäller elbussar.

– En ökad satsning på eftermarknadsservice och reservdelsförsäljning har också bidragit till den ökade omsättningen, uppgav Javier Calleja.

Solaris´ vd Javier Calleja och vice vd Petros Spinaris på presskonferensen där de presenterade företagets rekordbokslut för 2020. Foto: Solaris.

Explosionsartad tillväxt
Elbussmarknaden i Europa växer nu nästan explosionsartat. Förra året såldes i Västeuropa och Polen 2 062 elbussar. 2018 var det 548 och 2016 var det 259 elbussar. Solaris hade i fjol 20 procent av marknaden och var största europeiska elbusstillverkare med 406 sålda elbussar, bara sex färre än kinesiska BYD. Då är inte trådbussar inräknade i statistiken.

– I år kommer vi att leverera ännu fler elbussar, sa Javier Calleja som dock inte ville avslöja några siffror om årets försäljning.

Klart är dock att företaget har tagit hem ett antal betydande order på elbussar i en rad europeiska länder.

I takt med att marknaden för elbussar i Europa växer snabbt har elektrifierade bussar tagit en allt större del av Solaris´ produktion. I fjol var nästan hälften (44 procent) av de bussar företaget sålde batteribussar, hybridbussar och trådbussar. Batteribussarna dominerade stort.

Bränsleceller
Vätgasdrivna bränslecellsbussar börjar nu också komma på allvar även om de ännu är långt ifrån några storsäljare.

Solaris räknar med att fem – sex procent av de bussar man levererar i år kommer att vara bränslecellsbussar. Samtidigt bedömer företaget att bränslecellsbussarna kommer att ha en dramatisk tillväxt under de närmaste tio åren. Foto: Solaris.

– Vi räknar med att fem – sex procent av de bussar vi säljer i år kommer att vara bränslecellsbussar. Om fem år kommer de att vara tio procent av vår produktion, sa Javier Calleja till bussmagasinet.se.

– Men marknaden för bränslecellsbussar kommer att växa dramatiskt de kommande tio åren.

Under fjolåret tog företaget hem order på bränslecellsbussar till Tyskland, Nederländerna och Sverige, där Transdev har beställt två bussar för trafik i Sandviken (klicka här).

– Vi ser inte el- och bränslecellsbussar som konkurrenter utan som två produkter som kompletterar varandra, framhöll Javier Calleja.

Ny elbuss kommer
Med uttalat sikte på den nordiska marknaden presenterade Solaris i höstas en 15-meters, batteridriven lågentrébuss, Urbino 15 LE electric. Bussen finns i såväl klass 1-utförande som klass 2-utförande. Att det inte minst är en hittills nästan oexploaterad marknad för batteridrivna regionbussar som lockar Solaris är ingen hemlighet.

Just nu går det första exemplaret på fältprov i trafik i Norge (klicka här). Senare i år kommer leveranserna av serieproducerade vagnar igång. Bussen kommer i framtiden också att kunna fås med bränslecellsdrift, däremot inte med förbränningsmotor.

På presskonferensen avslöjade Solaris´ vice vd Petros Spinaris att företaget i sommar kommer att lansera ytterligare en ny elbuss som ska ersätta den nuvarande lilla Urbinon på 8,9 meter.

Nykomlingen är den nio meter långa Urbino 9 LE som även den endast kommer att finnas för eldrift. Även den bussen kommer att finnas i såväl klass 1- som klass 2-utförande, alltså för såväl stads- som regionaltrafik. Premiär för Urbino 9 LE electric blir det i juni.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)