Årets digitala upplaga av Busstorget tar upp såväl branschens svåra sits på grund av covid-19-pandemin men belyser också frågor om framtiden. Vi presenterar några av programpunkterna på Busstorget 2021 som äger rum den 15 april och arrangeras av Sveriges Bussföretag tillsammans med fordonstillverkarna MAN, Mercedes Benz, Neoplan, Scania, Setra, VDL och Volvo.
Programpunkter på årets Busstorg:
Plötsligt slutade telefonerna att ringa hos MK Bussresor. 2020 började som det bästa året någonsin och slutade som det värsta i företagets historia. Sveriges Bussföretags Anna Grönlund samtalar med Helen Bergh, delägare och vice VD MK Bussresor, styrelseledamot i Sveriges Bussföretag och ledamot i förbundets arbetsgrupp för turist- och beställningstrafik TURBO om hur året med covid-19-pandemin påverkat henne och företaget.
Covid-19-krisens effekter på turistbussföretagen har självklart också påverkat fordonstillverkarna. Kontakterna mellan bussföretagen och fordonstillverkarna har under det gångna året varit intensiva. Vilka är de samlade erfarenheterna från fordonsindustrin och hur har man kunnat möta sina kunders oro, förtvivlan, frustration och betalningssvårigheter? Anna Grönlund samtalar med Jessica Ahlenius, vice VD Bil Sweden, fordonsindustrins branschorganisation.
Hur kan jag som bussföretagare mänskligt och professionellt möta den kris som covid-19-pandemin har inneburit? Anna Grönlund samtalar med Kai Wiklund. Kai arbetar som rådgivare och konsult till företag och myndigheter.
Med sin bakgrund som psykoterapeut och tidigare präst har han arbetat både operativt i hantering av konsekvenserna av de katastrofer som drabbat vårt land samt hjälpt verksamheter att organisera sina kris- och katastroforganisationer. ”Att leda sig själv och att leda andra i krissituationer”, har varit ett återkommande tema i Kais arbete.
Trots att de flesta gränser är stängda och turistbussarna mest stått stilla senaste så händer det saker både på regelfronten och inom andra områden, såväl inom som utanför Sverige. Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik på Sveriges Bussföretag, berättar om några nyheter som kan vara bra att hålla koll på framöver.
I de delar av Sverige som har mycket utlandsturism har svenska bussföretag noterat närvaro på marknaden från bussföretag från andra medlemsstater i EU som kör cabotage.
Frågan om osund konkurrens och cabotage har varit högaktuell länge inom åkerinäringen men är inte så väl utredd inom persontransporter i Sverige. Oscar Sundås, Sveriges Bussföretag, berättar om ett pågående projekt som de närmsta åren bland annat ska kartlägga utländska turistbussars rörelser i Sverige med inspiration från våra nordiska grannländers arbete.
Lämna ett svar