Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En uppstickare fyller 25

Tre år efter den första Solarisbussen kom stadsbussen Urbino. Foto: Grzegorz Muszyński.

Första året tillverkade Solaris 56 låggolvsbussar och hade 36 medarbetare. Idag är antalet anställda omkring 2 700 och i fjol satte företaget nytt försäljningsrekord med 1 560 sålda bussar av vilka närmare 700 var elektrifierade – batteribussar, hybridbussar, bränslecellsbussar och trådbussar. 

1999 kom den första bussen i Urbinofamiljen, en dieseldriven stadsbuss som redan från början hade den för tillverkaren karakteristiska vindrutan som var nerdragen på högersidan.

Solaris blev i fjol största europeiska elbussleverantör. Företaget har levererat 123 elbussar levererade till Berlin.

Solaris siktade tidigt på elektromobilitet, först med hybridbussar och trådbussar, därefter på batteridrivna bussar. De senaste åren har företaget också levererat allt fler bränslecellsbusssar, även om volymerna där alltjämt är små.

Till en början mötte Solaris en hel del skepsis med sin satsning på el. När Solaris 2007 höll sin presskonferens på IAA-mässan i Hannover bokstavligt talat chockade företagets grundare och dåvarande vd Krysztof Olszewski både fackpress fackpress och konkurrenter med att deklarera att ”Dieseln är död.  Framtiden är elektrisk”. Har karl´n fått fnatt undrade en och annan. Idag är Solaris största elbusstillverkare i Europa och har en orderbok på 1 200 elektrifierade bussar.

2020 blev ett rekordår för Solaris med starkt ökad lönsamhet och fler sålda sålda bussar än någonsin tidigare, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)