Den skotska regeringen har beslutat att storsatsa på elbussar i kollektivtrafiken. Hittills i år har man beslutat om 480 miljoner kronor i stöd till företag som investerar i elbussar. Det är nästan fem gånger så mycket som den svenska elbusspremien för ett helt år. Samtidigt är Skottlands befolkning hälften av Sveriges i storlek. För den skotska industrin är satsningarna ett lyft.
I fjol införde Skottland ett särskilt stödprogram för vad man kallar bussar med ultralåga utsläpp. Det avlöste då ett tidigare stöd för lågutsläppsbussar som också bidrag till satsningar på elbussar, men också hybridbussar med mera. Programmet (SULBS = Scottish Ultra-Low Emission Bus Scheme)är en viktig del i den skotska regeringens miljöpolitik.
Jämfört med den svenska elbusspremien, som regeringen sänkte för inte så länge sedan, är det skotska stödet mycket stort.
Det skotska stödet täcker upp till 75 procent av den högre investeringskostnaden, jämfört med motsvarande dieselbussar. Ju mindre emissioner, desto högre stöd är principen. Dessutom täcker stödet upp till 75 procent av kapitalkostnaderna för nödvändig infrastruktur för bussarna, exempelvis laddstationer för elbussar.
I Sverige sänkte regeringen i höstas stödbeloppet i elbusspremien från 20 till 10 procent av inköpskostnaden för bussarna. Samtidigt begränsades elbusspremien så att varje mottagare kan få högst 25 miljoner kronor om året. Dessutom har elbusspremien totalt i landet ett tak på 100 miljoner kronor.
Två gånger om året delas stödet ut. Skottland, som har med hälften så stor befolkning som Sverige, började lite försiktigt i höstas med ett stöd på 120 miljoner kronor till fyra företag som investerade i 57 elbussar med tillhörande infrastruktur.
Den andra omgången av stödet som blev klar under måndagen omfattar 480 miljoner kronor till sex företag med ytterligare 215 elbussar och tillhörande infrastruktur. Största stödet går till First Bus i Glasgow som investerar i 126 elbussar, både dubbeldäckare och enplansbussar, och som för det får 288 miljoner kronor, nästan tre gånger så mycket som den sammanlagda elbusspremien för ett helt år i Sverige.
För skotsk industri är stödet en stor framgång. Busstillverkaren Alexander Dennis (ADL) samarbetar med kinesiska BYD och har sitt huvudkontor och sin fabrik i Skottland. Företaget ska leverera totalt 172 elbussar som företagen köper in med hjälp av stödet. Övriga bussar kommer från Yutong samt det nyetablerade Arrival.
Lämna ett svar