
Nordens första batteridrivna turistbuss i klass 3 har nu satts i trafik av Norges näst största bussföretag Tide. Foto: Magne Håheim.
Nordens första batteridrivna turistbuss rullar nu på de norska vägarna. Det är det stora norska bussföretaget Tide som har satt den första av 16 eldrivna klass 3-bussar i trafik. ”Det markerar starten på resor med emissionsfria turistbussar, något vi länge har har sett fram mot”, säger Tides koncernchef Roger Harkestad.
Bussen är utvecklad och tillverkad av den kinesiska busstillverkaren Golden Dragon. Covid-19-pandemin har gjort att det har blivit en del förseningar i Tides projekt, men ytterligare femton elektriska turistbussar kommer att rulla ut på de norska vägarna under de nästa 18 månaderna.
– Det här är en märkesdag för miljövänliga turistbussar och ett viktigt steg på vägen mot hållbara transporter. Vi räknar med att de sexton elbussarna kommer att ge en årlig minskning av koldioxidutsläppen pm cirka 720 000 kilo, säger Roger Harkestad.
Fakta Nordens första eldrivna turistbuss
Tillverkare: Golden Dragon
Modell: Triumph
Klass: 3
Längd: 12,3 meter
Stolar: 49+1+1
Batterikapacitet: 422 KwH
Batteripaket:12 (4 fram, 8 bak)
Laddtid i depå: ca 3 tim (150 kW)
Räckvidd: ca 300 km
Bussen har normalgolv och är registrerad för en toppfart på 100 km/tim. Eftersom det är en klass 3-buss är samtliga platser försedda med säkerhetsbälte och bussen har inga ståplatser. Bussen kan ta 49 passagerare och har en räckvidd på upp mot 300 kilometer innan den behöver laddas.
Den första av de sexton elbussarna stationeras i Bergen. Satsningen stöds ekonomiskt av det norska miljödepartementets utvecklingsbolag Enova. Enova har till uppgift att bidra till att bidra till effektiva och förnybara energi- och klimatåtgärder. Enova ska främja åtgärder för minskade utsläpp av växthusgaser, bidra till en ökad innovation inom energi- och miljöteknik samt bidra till en flexibel och effektiv effekt- och energianvändning.
– Tides satsning är ett viktigt bidrag till omställningen av den norska turistbussmarknaden från fossila drivmedel till emissionsfria transporter. Turistbussar har ett speciellt driftsmönster och ska möta stränga krav när det gäller exempelvis räckvidd och bagagekapacitet. Därför är det viktigt att testa och visa att eldrivna bussar fungerar minst lika bra som dieselbussar även i det här segmentet, säger Gunnel Fottland, marknadschef transporter vid Enova.
– Vi märker redan ett intresse från miljömedvetna och teknikintresserade kunder. Våra erfarenheter hittills är att det här är en produkt som är efterlängtad och vi har redan många kunder som efterfrågar emissionsfria transportlösningar, säger Roger Harkestad.
– Vi hoppas att det här projektet kommer att ge oss betydande kunskaper i hur vi kan elektrifiera både turistbussflottan i Norge, men också expressbussar och flygbussar.
Anledningen till att Tide har vänt sig till en kinesisk busstillverkare är enligt Tides tekniska chef att de europeiska bussleverantörerna i huvudsak har fokuserat på stadsbussegmentet.
Lämna ett svar