Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt avtal om färdtjänst i Lund

Lunds kommun har upphandlat färdtjänst. Foto: Lunds kommun.

Det blir Telepass AB med DRT Solutions AB som underentreprenör som under fyra år ska svara för färdtjänsten i Lund. Det står klart sedan Tekniska nämnden i kommunen nu har fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen av färdtjänsten. Trafikstart enligt avtalet är den 1 oktober i år. Bland annat ställs krav på el- eller vätgasdrivna fordon i trafiken.

Det här är den senaste omgången av färdtjänstupphandling i Lund. Den förra upphandlingen rann ut i sanden på grund av att ett förlorande bolag överklagade upphandlingen. Kommunen vann så småningom tvisten, men då hade nästan hela avtalstiden löpt ut.

Fyra företag lämnade anbud på färdtjänstentreprenaden som omfattar både transporter med personbil och specialfordon, samt beställningscentral.

– Jag är väldigt nöjd med att vi fick in fyra mycket kvalificerade anbud trots omfattande krav i upphandlingen. Dessutom alla i rimligt men ganska snävt prisintervall varför kvalitetsutvärderingen varit avgörande. Telepass AB erhöll högsta betyg och jag är övertygad om att de kommer att leverera en riktigt bra färdtjänst, säger Per Tranström som är färdtjänstchef på tekniska förvaltningen.

Det nya avtalet innebär att resorna kommer att köras av förare som har färdtjänst som sitt enda uppdrag. Det kommer också bli möjligt att beställa sin resa digitalt, inte bara via telefon. Avtalet innehåller även en möjlighet till bonus för företaget utifrån hur resenärerna svarar i återkommande kundundersökningar.

Det nya avtalet innehåller även skärpta miljökrav. Dagens färdtjänsttrafik är redan fossilfri, men enligt det nya avtalet ska minst 25 % av resorna utföras med el- eller vätgasfordon första året och minst 50 % åren därefter.

Avtalsspärr råder i tio dagar innan trafikavtal kan tecknas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)