En rejäl höjning av elbusspremien för att stimulera en stor satsning på elbussar och ett kraftigt ökat coronastöd till kollektivtrafiken. Det föreslår Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, i en interpellation till infrastrukturminster Tomas Eneroth (S). Där tar Jens Holm upp att hälften av kollektivtrafikens resenärer har försvunnit under pandemin och presenterar förslag på vad han anser behövs för en hållbar återstart av kollektivtrafiken.
En viktig del i en sådan omstart vore enligt Jens Holm att regeringen underlättar nyinvesteringar i bussar. Han pekar på att under de kommande tio åren kommer en stor del av de bussar som i dag rullar i Sverige att förnyas. Huvuddelen av de nya bussarna skulle kunna vara eldrivna med ett större statligt investeringsstöd, skriver Holm.

Västtrafik och Transdev har gjort en storsatsning på elbussar i Göteborg – men det är oklart hur mycket stöd de beviljas ur elbusspremien. Foto: Ulo Maasing.
Han pekar på den storsatsning på elbussar som Västtrafik och Transdev nyligen har gjort i Göteborg. Västtrafik har sökt pengar från regeringens elbusspremie för att delfinansiera satsningen, men det är oklart hur mycket pengar man kommer att få.
– Dessvärre har regeringen försämrat elbusspremien genom att sänka stödbeloppet från 20 till högst tio procent av inköpskostnaden för elbussar och totalt bara 100 miljoner om året. En aktör kan dessutom söka högst 25 miljoner per år. Om vi vill att en stor del av Sveriges bussflotta ska elektrifieras är det uppenbart att det behövs mer pengar.
– Som en del av en hållbar återstart av svensk ekonomi vore det mycket väl investerade pengar att kraftigt höja elbusspremien, skriver Jens Holm.
Han tar också upp det statliga stöd som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har fått från regeringen, tre miljarder i fjol och två i år.
– Men underskotten för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna är mycket större än så, konstaterar Jens Holm som frågar infrastrukturministern om han avser att höja elbusspremien och vad han mer tänker göra för att underlätta en hållbar återstart av svensk kollektivtrafik.
Lämna ett svar