Regeringen beslutade på torsdagen om hur de två miljarder som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna ska få i coronastöd ska fördelas. Stödet beräknas med utgångspunkt från hur mycket biljettintäkterna har minskat och hur regionerna håller uppe turtätheten i kollektivtrafiken under pandemin. Förslaget har fått mycket kritik från företrädare från kollektivtrafiken.
Kritiken har dels gällt att stödet långt ifrån täcker de minskade biljettintäkterna, dels att fördelningen av stödet bygger på en jämförelse av trafikutbudet mellan 2019 och 2021.
Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik varnade tidigare för att utformningen av stödet innebär en dubbelbestraffning av kollektivtrafiken. Dels har biljettintäkterna rasat, dels bestraffas kollektivtrafiken för beslut från statliga myndigheter, exempelvis när Trafikverket tvingar regional tågtrafik till nerdragningar på grund av banarbeten.
Sättet att jämföra utbudet mätt i platskilometer mellan 2019 och 2021 blir helt missvisande, varnade Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar till regeringen. Det fångar inte analyser och förändringar av trafiken som görs löpande, inte heller hur anvisningar från bland annat Folkhälsomyndigheten påverkar resandet. Om en regional kollektivtrafikmyndighet redan för några år sedan planerat förändringar som genomförts i fjol eller i år bestraffas de för att effektivisera trafiken och ta bort samhällsekonomiskt olönsam trafik,, menade Svensk <>Kollektivtrafik, vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har dock slagit dövörat till.
– Regeringen har varit tydlig med att kollektivtrafiken behöver köras i en sådan omfattning att vi kan undvika trängsel. Nu skärper vi kraven för fördelning av statsstödet. Det innebär att de regioner som upprätthållit eller utökat kollektivtrafiken kommer få en större andel av regeringens riktade stöd, säger han.
Lämna ett svar