Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Säkerhetssystem bakom dramatisk bussolycka

Den dramatiska busskraschen på Hisingen den 8 mars orsakades sannolikt av att bussens motor stoppades av bussens säkerhetssystem och bussen blev stående på en järnvägsövergång. Bild: Ulo Maasing.

Den dramatiska bussolyckan på Hisingen i Göteborg den 8 mars orsakades sannolikt av en frontlucka som öppnades när bussen körde över järnvägsövergången. När luckan öppnades stängde säkerhetssystemet av motorn. Bussen blev stående på järnvägsövergången och blev där påkörd av ett tåg, rapporterar SvT Nyheter Väst. Smällen blev våldsam, men bussföraren hade lyckats ta sig ut i tid och inga passagerare fanns i bussen. Ingen på tåget skadades heller allvarligt.

Olycksbussen är utrustad med ett system som gör att motorn stängs av om någon av bussens luckor öppnas när bussen kör långsamt eller står stilla. Enligt felrapporter som SvT Väst har tagit del av har bussen vid åtminstone fem tillfällen dagen innan kraschen felanmälts för problem med frontluckan. Enligt rapporterna har felet lagats, men endast provisoriskt på grund av personalbrist.

Bara några dagar efter den senaste felrapporten inträffade kraschen sedan föraren alldeles innan olyckan rapporterat att han fått stopp på järnvägsspåret.

SvT Väst har också tagit del av vad Henrik Cederqvist, trafikområdeschef för Keolis Syd, skriver på bolagets intranät: ””Att bussen inte gick att köra efter stopp och blev stående är olyckligt. Vi har tydliga indikationer på att det har att göra med en lucka eller en luckgivare på bussen.”

SvT Väst har tidigare visat en video från den dramatiska olyckan. Klicka här för att se videon.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)