Bussbranschen och besöksnäringen satsar nu på ett samarbete där man gemensamt utlyser forskningsmedel för forskningsprojekt. Upp till en miljon kronor om året under två år kan gå till forskningsprojekt inom de två temana. Det ena temat är kommersiell busstrafik post corona – marknad och förutsättningar för bussföretag med verksamhet inriktad mot besöksnäring. Det andra temat gäller omstart av besöksnäringen – lärdomar av tiden med pandemin att ta med för en hållbar framtid.
Bakgrunden är att besöksnäringen har påverkats kraftigt av covid-19-pandemin. I det korta perspektivet har tusentals företag, och ännu fler människors jobb, påverkats och även gått förlorade som en följd av restriktioner, minskat resande, färre fysiska möten och ökat hemarbete. På längre sikt kan konsekvenserna leda till en förändrad syn på hur man ska resa, arbeta, mötas och spendera sin fritid.
Samarbetet mellan besöksnäringen och bussbranschen innebär att BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) och BR (Bussbranschens forsknings- och utvecklingsfond) gemensamt öppnar för öronmärkta medel för ett till två forskningsprojekt med fokus på den kommersiella busstrafik som är inriktad mot besöksnäringen i Sverige.
Covid-19-pandemin har slagit hårt mot bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken med buss.
Över 75 procent av bussföretagen uppger att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Inom den kommersiella busstrafiken, där bland annat turist- och beställningstrafik med buss finns, har resandet i stort sett upphört.
– Turism bygger på att människor förflyttar sig, det vill säga transporter. Vi ser mycket fram emot samarbetet med BFUF och hoppas att vi under vårt ”busstema” får in och får möjlighet att finansiera spännande studier som tar avstamp i frågor som berör innovation och affärsutveckling samt framtidens marknad för turist- och beställningstrafiken, och vad de innebär för framtida hållbarhet, säger Anna Grönlund, kanslichef BR samt branschchef vid Sveriges Bussföretag.
– Besöksnäringens aktörer har under det senaste året haft fullt fokus på att hantera akuta problem, överlevnad och uthållighet. Men trots det stålbad man nu genomgår är det viktigt att också lyfta blicken mot vad som kommer efter. Med full respekt för att läget är en enorm utmaning för de enskilda företagen ser vi att det också har drivit fram nya idéer, perspektiv och lösningar, säger Stina Algotson, vd på BFUF.
Klicka här för att läsa mer om forskningssatsningen och hur man ansöker om forskningsmedel.
Lämna ett svar