Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snart laddat i Gävle

I vinter elektrifieras linje 3 i Gävle. ABB och Laddalliansen levererar och installerar laddstationerna. Foto: Jonas Billberg.

Det blir ABB och Laddalliansen som ska leverera laddstationerna till de elbussar som till vintern ska sättas i trafik i Gävle. Till 2022 ska Gävleborgs stadsbussflotta vara utbytt till fossilfria fordon. De 40 biogasbussar som redan rullar på Gävles gator får då sällskap av åtta elbussar. Liksom biogasbussarna levereras elbussarna av Solaris till operatören Vy Buss.

För att skapa ett fossilfritt Gävleborg innan 2030 investeras det bland annat i infrastruktur och en stadsbussflotta som drivs med hållbart bränsle. Till 2022 ska hela Gävles stadsbussflotta vara utbytt till fossilfria alternativ. Genom att byta ut åtta äldre biogasbussar till lika många eldrivna bussar beräknas koldioxidbesparingen bli runt 38 procent.

Det är busslinje 3, en av de mest trafikerade busslinjerna i Gävle, som går genom stadsdelarna Tranmur och Västerbacken som kommer att elektrifieras. Resultatet blir både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. Under 2020 gjordes över en miljon resor på linje 3.

För att ladda de åtta nya elbussarna har Vy Buss AB, som är operatör för stadstrafiken i Gävle, beställt två pantografladdare samt åtta depåladdare från ABB. Foto: ABB.

För att ladda de åtta nya elbussarna har Vy Buss AB, som är operatör för stadstrafiken i Gävle, beställt två pantografladdare samt åtta depåladdare från ABB.

Laddalliansen Nordic AB kommer leverera en komplett installation av laddutrustningen till Vy Buss, inklusive entreprenad och montage. Idrifttagningen samt framtida service görs av ABB. Installationen beräknas vara klar vid årsskiftet 2021/22.

De två snabbladdande 300 kW-pantograferna installeras vid ändhållplatserna och dessutom monteras åtta DC Wallbox i bussdepån för en mera långsam laddning på 20-30 kW när bussarna inte är i bruk. Att kombinera hög- och lågeffektsladdning är optimalt för livslängden av bussarnas batteri.

– Med våra nya fossilfria bussar erbjuder vi en kollektivtrafik till Gävles invånare som är både klimatmässigt smart och ger en trevligare upplevelse eftersom dessa bussar går så tyst, säger Arne Veggeland, vd för Vy Buss AB.

– Då vi har gjort ett stort antal installationer av pantografladdare åt ABB känner vi oss väldigt trygga med detta projekt. Installationen sker med beprövade och egenutvecklade montagemetoder, säger Mikael Jönsson, installationschef hos Laddalliansen.

– Elbussar är en perfekt lösning i tätbebyggt område. De är tysta och avgasfria, vilket uppskattas av såväl chaufförer och resenärer som de som bor och vistas i området. Med kombinationen snabbladdning vid ändhållplatserna och underhållsladdning i depå får Vy Buss en bra långsiktig laddlösning för optimal batterikapacitet, säger Mats Peterson, vd ABB Electrification Sweden AB.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)