Nederländerna toppar överlägset Europas elbussliga. I fjol nyregistrerades 446 elbussar i landet. Sverige kom på sjunde plats när det gäller nyregistrerade elbussar på över 3,5 ton. Det visar siffror från de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA. Över hela Europa är elbussarna på snabb frammarsch med en ökning på 30,3 procent i fjol. Dieselbussarna backade kraftigt.
Totalt registrerades 2 272 elbussar i Europa förra året – en ökning från 1 744 elbussar året innan. ACEA:s statistik omfattar EU samt Storbritannien Schweiz, Island och Norge.
Så här såg topplistan över nyregistrerade elbussar ut i fjol:
1. Nederländerna 446
2. Tyskland 388
3. Storbritannien 286
4. Norge 250
5. Polen 200
6. Frankrike 179
7. Sverige 165
Sveriges starka position bland elbussarna beror i hög grad på att Transdev och Västtrafik i vintras satte 145 nya elledbussar i trafik i Göteborgsområdet.
Trots att elbussarna är på stark frammarsch fortsatte också hybridbussarna att vinna terräng i Europa förra året med en ökning av nyregistreringarna på närmare 39 procent. Totalt nyregistrerades 2 860 hybridbussar över 3,5 ton förra året.
Dieselbussarna dominerar alltjämt, men backade med hela 29,5 procent till 26 196 nyregistrerade bussar. Tjeckien och Sverige är de enda länderna där en ökning av nyregistrerade dieselbussar ägde rum. Men det innebär inte att fler bussar i Sverige körs på diesel. ACEA:s statistik bygger nämligen på vilken drivlina som fordonen har. I Sverige körs en mycket stor del av de bussar som klassas som dieselbussar på HVO eller annan biodiesel.
En betydande del av den europeiska tillbakagången för dieselbussar förklaras också av att marknaden för turist- och långfärdsbussar tvärnitade för ett år sedan på grund av covid-19-pandemin.
Även antalet bussar med alternativ drivlina (nästan uteslutande gasbussar) ökade i Europa i fjol med Sverige på andra plats i registreringsstatistiken. För hela Europa var ökningen 21,1 procent till 3 447 nyregistrerade bussar. I Sverige var ökningen hela 63,4 procent till 464 bussar. Störst var uppgången i Frankrike med en ökning på 71,3 procent till 1 002 bussar med alternativ drivlina, alltså nästan uteslutande gasbussar.
Men det finns en viktig skillnad: flertalet gasbussar i Frankrike körs på fossil naturgas, medan de svenska gasbussarna är biogasdrivna.
Ni vet om att HVO och biodiesel också är diesel?
Att fler bussar har en dieselmotor betyder att fler kör på diesel oavsett om det är fossil eller förnybar diesel.
Båda är dessutom fullständigt ohållbara…