En återgång till forna tiders ordning där den regionala kollektivtrafiken kördes i regi av regionerna själva. skulle innebära ytterligare ett ekonomiskt slag mot den kollektivtrafik som nu blöder kraftigt i pandemins spår. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef i en debattartikel i Dagens Samhälle på måndagen.
I artikeln konstaterar hon att det i några regioner höjs enstaka röster för att kollektivtrafiken ska bedrivas i egen regi av regionerna. Men, skriver Anna Grönlund, det kommer att blir dyrt för skattebetalarna.
Hon hänvisar till en ny rapport från Ernst & Young som på Sveriges Bussföretags uppdrag har analyserat stadsbusstrafiken i Örebro. Trafiken var tidigare upphandlad, men togs för något år sedan över i egen regi av regionen. Enligt rapporten, som kommer att presenteras på ett webinarium senare under måndagen, blir det 2020 drygt 20 miljoner kronor dyrare för Örebros skattebetalare med trafik i egen regi jämfört med om trafiken hade handlats upp.
– Det är en ökning som, om den inte stoppas, kan resultera i en kostnad på över 200 miljoner kronor sett över tio år.
– Hela kollektivtrafiksektorn behöver nu ta tillvara alla goda krafter hos trafikföretag och offentliga beställare för att utveckla framtidens kollektivtrafik. Nu behöver vi en kollektivtrafik, som möter ändrade resmönster och krav på flexibel mobilitet i spåren av krisen, skriver Anna Grönlund i Dagens Samhälle.
Samtidigt betonar hon att Sveriges Bussföretag inte har några synpunkter på att regioner och kommuner äger trafikföretag, bara de på marknadsmässiga villkor deltar i en offentlig upphandling av busstrafik i regionen.
– Att däremot direkttilldela trafik, det vill säga ge det egna bolaget rätt att köra, utan föregående upphandling och genomlysning av verksamheten, menar vi är direkt skadligt, både för bolaget och för regionens skattebetalare, skriver Anna Grönlund.
Bussmagasinet.se återkommer senare under måndagen med ett referat av rapporten från E&Y liksom från det webinarium som hålls där rapporten presenteras och debatteras.
Tycker det låter konstigt att det ska bli dyrare att köra i egen regi! Kostnaderna för att köra bussarna är väl lika oavsett vem som äger bussen tycker jag. Så det måste vara de tjänstemän som gnessar kontorsstolar som antingen får bättre betalt än sina kollegor på privatägda bolag eller så jobbar de långsammare för att de är kommunalanställda?
Men om man räknar in alla överklaganden som blir i alla upphandlingar, med mer arbete för regionen och rättegångskostnader mm. Vad kostar inte det skattebetalarna?
Det som sticker i denna kvinnas ögon är nog snarare att villkoren, scheman och arbetsmiljön och därmed bussförarnas mående och anställningstrygghet blir bättre när kollektivtrafiken drivs i egen regi istället för i upphandlad trafik.
JÄV är det första ordet som dyker upp när ordf för Sveriges Bussföretag uttalar sig om fördelarna med upphandlad trafik kontra kollektiv trafik i en kommuns egen regi. (Att hen dessutom heter Grönlund precis som ett av de större bussföretagen är kanske en tillfällighet.)
Men var finns den stora skillnaden? Varför kan Nobira och övriga lägga lägre bud? Och vad medför det?
LÖNER är den största kostnaden i ett företag. En bussförare kostar nästan en halv miljon per är. Tar man bort två har man alltså ”sparat ” nästan en miljon. Men då måste antingen en man arbeta för två, eller också blir det färre turer. Och kortare raster för förarna. Man drar också in hållplatser för att korta tiderna mellan ändhållplatserna.
Vilka betalar för det? Jo, passagerarna som får gå längre och äka buss längre tid – om de inte tar egen bil i stället.
Syns det i kalkylerna? Nej.