Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre säkerhetskultur hos bussföretag

Sex bussföretag inom Bivab har deltagit i forskningsprojektet. Foto: Peggy Bergman/Scania.

Bättre följsamhet när det gäller hastighetsbegränsningar och bältesanvändning är två resultat av ett projekt om säkerhetskultur i bussföretag som nu går in på andra året. Det är sex bussföretag inom Bivab (Buss i Väst) som har deltagit i forskningsprojektet tillsammans med Statens väg- och Transportforskningsinstitut, VTI.

Säkerhetskultur är gemensamma normer och attityder som chefer och medarbetare har kring säkerhet och arbetsmiljö.

– Det handlar om det som man faktiskt gör, inte om det som står i en policy. För att säkerställa en god säkerhetskultur behöver rutinerna var hanterbara och meningsfulla, säger Christina Stave, forskare vid VTI.

Sex delägarföretag i Bivab deltog i projektet. Resultaten visar på en förbättrad attityd till hastighetshållning, även vid ett pressat tidschema. Företagen observerade också en förbättring av bältesanvändning. Nu vill forskarna fortsätta verifiera attitydförändringar och koppla samman beteende och säkerhetskultur. I år fokuserar man även på olycksrapportering samt att analysera och lära av incidenter.

– Det har varit ett tufft år för bussföretagen med pandemin men man har också dragit många lärdomar av den och det arbete vi gjort med säkerhetskulturen. Vi är glada över att kunna fortsätta med projektet för att kunna arbeta långsiktigt med säkerhet och hållbarhet, säger Mia Ellison projektledare på Bivab.

– Attityd- och beteendeförändringar tar tid och säkerhetskultur är en färskvara som företagen behöver arbeta med kontinuerligt. För att få med alla nyanställda förare och att utveckla teknik för att mäta hastighet och andra nyckeltal behövs ett år till, säger Christina Stave.

Klicka här för att läsa rapporten från projektet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)