Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL förnyar förarplatsen i nya elbussarna

Förarplatsen på VDL:s nya generation av elbussar som lanseras till hösten. Bild: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL fortsätter att släppa nyheter om den helt nya elbuss som företaget kommer att lansera på mässan Busworld i Bryssel den 9 – 14 oktober. Bussen kommer enligt VDL att få en räckvidd på upp till 600 kilometer på en laddning. Förarplatsen blir helt ny, enligt förhandsinformation från VDL.

Den nya generationen av VDL Citea är en helt ny buss, inte endast en vidareutveckling av dagens modellserie. Enligt tillverkaren har förarplatsen förbättrats avsevärt i förhållande till dagens modeller. Förarstolen uppges ha förbättrats avsevärt, rattens position går att justera mer än idag och föraren behöver använda mindre kraft för att ratta bussen.

– Våra konstruktörer har intervjuat dussintals bussförare i ett flertal europeiska länder om vad de anser vara viktigt, vad som saknas idag, vad som behöver ändras och vad som fungerar bra. Vi har också samarbetat med branschorganisationer och universitet, förklarar Alex de Jong, affärschef för kollektivtrafikbussar vid VDL.

VDL har hittills inte släppt några fotografier på nya Citea.

De uppgifter som VDL hittills har släppt om sin nya elbuss är att den är helt byggd med utgångspunkt från en elektrisk drivlina och kan körs upp till 600 kilometer på en laddning. Med räckvidden siktar VDL uttalat in sig även på längre, regionala busslinjer.

Batteripaketen är integrerade i bussgolvet och stjäl inget utrymme från passagerarna, vilket innebär att bussen i 13,5-metersversion kan ta upp till 110 passagerare. Placeringen av batterierna gör också att bussens tyngdpunkt är låg. Nya Citea kommer att finnas i fyra längder: 12,2, 13,5, 14,9 och 18,1 meter. 13,5-metersversionen är tvåaxlig. De första bussarna i den nya modellserien ska gå till Lahtis i Finland som är årets europeiska miljöhuvudstad.

Sidoväggarna är byggda i komposit och i ett stycke vilket ska minska bullernivå och vibrationer.

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)