Den norska regeringen öppnar för möjligheten att strama upp cabotagereglerna när det gäller turistbussar. Den norske samfärdselministern Knut Arild Hareide säger att han med intresse ser på de regler som Danmark införde i november 2019 sedan den danska bussbranschen under två somrar kartlagt utländska turistbussars cabotagetrafik i landet. Sveriges Bussföretag förbereder en liknande undersökning, vilket vi nyligen rapporterat om (klicka här).
Cabotage är transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser.
Den danska regeringen ändrade sin tolkning av EU-reglerna om cabotagekörning med buss hösten 2019. Ändringen innebär att utländska bussar inte tillåts köra cabotage under mer än sju sammanhängande dagar per månad. De får heller inte vara i landet mer än sju dagar per månad.
Den nya tolkning av cabotagereglerna som Danmark införde 2019 är avsevärt mer restriktiv än den tidigare. Denna tillät utländska bussar att köra sammanhängande i Danmark i upp till två eller tre månader åt gången. I praktiken innebar det att utländska bussar kunde uppehålla sig i Danmark en hel sommarsäsong och endast göra en kort sväng över Öresundsbron för att sedan fortsätta i Danmark under en lång tid.
– Jag har med intresse noterat att de danska myndigheterna från den 1 november 2019 har stramat åt sin nationella tolkning av cabotagereglerna för buss. Samfärdseldepartementet utvärderar nu om Norge ska införa en liknande eller motsvarande tolkning. Det beror bland annat på hur EU-kommissionen reagerar på Danmarks tolkning av tillfälligt cabotage, skriver samfärdselminister Knut Arild Hareide i ett brev till en stortingsledamot som har tagit upp frågan.
Lämna ett svar