Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hundratals miljoner riskerar bli bortkastade

Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik: Flera regionala kollektivtrafikmyndigheter har redan investerat hundratals miljoner som nu riskerar att bli bortkastade. Foto: Ulo Maasing.

Staten tar regionernas kostnader för att införa det nationella biljettsystem i kollektivtrafiken som ska införas nästa år. Det framgår av regeringens vårändringsbudget som presenterades på torsdagen. Samtidigt riskerar hundratals miljoner att bli bortkastade, varnar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Genom att staten tar hela finansieringen för att införa det nationella biljettsystemet slipper de regionala kollektivtrafikmyndigheterna investeringskostnader på 100 miljoner kronor. Totalkostnaden för systemet är beräknad till 200 miljoner, inräknat de kostnader som ligger på Trafikverket och Transportstyrelsen.

Systemet ska införas från den 1 januari 2022.

Svensk Kollektivtrafik har redan tidigare drivit att det nationella biljettsystemet ska införas med helstatlig finansiering eller skjutas på framtiden eftersom coronapandemin medfört enorma negativa effekter på kollektivtrafikens ekonomi.

– Det är positivt att regeringen i vårändringsbudgeten föreslår att staten ska ta regionernas kostnader för systemet, kommenterar Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

– Men vi anser att staten även ska finansiera driftskostnaderna för systemet. De uppgår till 27 miljoner kronor per år, och kostnaderna för redan gjorda investeringar. Flera regionala kollektivtrafikmyndigheter har redan investerat hundratals miljoner i lösningar. Investeringar som nu riskerar att bli bortkastade, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)