Regeringen presenterade på fredagsförmiddagen sin nya infrastrukturproposition. Det är den planeringsram som ska gälla för transportinfrastrukturen under perioden 2022 – 2033 och omfattar 799 miljarder kronor. Från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, möts regeringens förslag med kritik. ”Buss, flyg och sjöfart glömdes bort vid regeringens presskonferens”, skriver Transportföretagen i en kommentar.
Däremot lovar regeringen att höghastighetsbanorna ska byggas, likaså Norrbotniabanan som stoppades av den borgerliga regeringen 2006.
Totalt omfattar regeringens förslag satsningar för 799 miljarder på transportinfrastrukturen under åren 2022 – 2033. 437 miljarder ska gå till en utveckling av transportsystemet, till stor del en satsning på höghastighetsbanor på järnvägen. 165 miljarder ska gå till drift och underhåll av de befintliga statliga järnvägarna och 197 miljarder till drift och underhåll av det statliga vägnätet.
– Vi ska göra något stort tillsammans, sa en brett leende miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) när han tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth presenterade infrastrukturpropositionen.
– Transportsektorns utsläpp måste minska radikalt till år 2030 och vara noll år 2045. *Vi är oerhört stolta att kunna presentera den största ekonomiska ramen någonsin när det gäller infrastrukturen, sa Per Bolund.
Från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, är mottagandet av regeringens mångmiljardplan svalt.
”Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut”, skriver Transportföretagen i en kommentar.
– Mobilitet och transporter är samhällets blodomlopp. Ska Sverige behålla sin attraktionskraft behövs kraftfullare investeringar. Det är dags att väcka liv i frågan om alternativa finansieringsformer av infrastruktur, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
– Höghastighetstågen ska byggas och finansieras inom plan trots att flera remissinstanser och även Trafikverket vill ha den utanför plan. Ramen höjs, men inte på långt när med vad höghastighetstågen beräknas kosta. Vad får stryka på foten, frågar han.
”Rörligheten måste minska” säger Tomas Eneroth, och satsar halva statsbudgeten på att palla upp banor med snabbtåg, ett effektivt sätt att minska den flexibilitet vi kommer att behöva. Den vi kan få när flyget snart börjar använda el och vätgas i mindre plan, som kan nå hela landet inom någon timme. Med de allt färre som måste resa i stället för att arbeta hemifrån.
Att bygga ut elnät, el-vägnät och 5G-nät över hela landet, ingår det i tågsatsningen? Det är för framtiden vi bygger, inte för att få väljare i Stockholm, Göteborg och Malmö.