Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minskat kollektivresande hotar klimatmålen

Det minskade resandet i kollektivtrafiken hotar på sikt Sveriges klimatmål, varnar Klimatpolitiska rådet. Foto: Ulo Maasing.

Det kraftigt minskade resandet i kollektivtrafiken på grund av covid-19-pandemin hotar Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Det konstaterar experterna i Klimatpolitiska rådet som varnar för högre biljettpriser, minskat resande och minskade investeringar i kollektivtrafik.

”När pandemin är över behöver de som nu valt bilen vända tillbaka till kollektivtrafik och andra mer klimateffektiva transportmedel”, skriver Klimatpolitiska rådet i sin senaste rapport (klicka här) som nyligen publicerades.

Klimatpolitiska rådet är ett oberoende tvärvetenskapligt expertorgan. Rådet ska utvärdera om regeringens samlade politik är förenlig med de klimatmål som riksdagen och regeringen har beslutat. Rådet ska även bidra till en ökad diskussion om klimatpolitiken i samhället.

I rapporten konstaterar Klimatpolitiska rådet att regeringen under 2020 stöder ”fossilintensiva flygtransporter” med drygt nio miljarder kronor plus ytterligare fem miljarder i kreditgarantier till flygbolag. Järnväg och kollektivtrafik ges sju miljarder.

Samtidigt har det minskade resandet på kort sikt inneburit stora inkomstbortfall för kollektivtrafiken. Det kan, varnar rådet, ”leda både till högre priser, uteblivna investeringar och minskat resande med kollektiva färdmedel. Eftersom överflyttning från egen bil till kollektivtrafik är en viktig lösning för transportsektorns effektivitet och omställning mot nollutsläpp skulle detta riskera att minska chansen att nå både transportmålet till 2030 och det övergripande klimatmålet till 2045.”

För att säkra kollektivtrafiken under och efter pandemin måste regionerna få full kompensation för förlorade biljettintäkter, anser branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

För i år har regeringen avsatt tre miljarder för att täcka intäktsraset, men Svensk Kollektivtrafik bedömer att intäktsbortfallet i år kommer att bli cirka 8,5 miljarder kronor.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)