Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteribusssar för 210 miljarder

De kinesiska elbusstillverkarna söker sig i allt högre grad till marknader utanför hemlandet. BYD har t ex levererat 470 elbusssar till Colombias huvudstad och har en order på ytterligare 1 000 där. Foto: BYD.

Den globala marknaden för batteribussar kommer år 2030 att vara värd omkring 210 miljarder kronor. Det konstaterar en färsk rapport från det internationella analysföretaget IDTechEx. Rapporten analyserar marknaden och utvecklingen för el-, hybrid- och bränslecellsbussar under åren 2021 – 2040. I USA skjuter nu satsningarna på elbussar rejäl fart. Fortfarande leder Kina när det gäller elbussar. För att säkra fortsatt tillväxt kommer kinesiska busstillverkare i allt högre grad kommer att söka sig till marknader utanför Kina, ofta i partnerskap med lokala busstillverkare.

Ett exempel på det är det nära samarbetet mellan kinesiska BYD och brittiska ADL, Alexander Dennis, som har en ledande ställning på den brittiska elbussmarknaden. BYD är mycket offensivt när det gäller internationell expansion och har haft betydande framgångar i Norden med Nobina som sin största enskilda kund.

Även globalt ör BYD på offensiven. Företaget har till exempel levererat 470 elbussar till Colombias huvudstad Bogotà och fick i januari i år en beställning på ytterligare 1 000 i partnerskap med de sydamerikanska busstillverkarna Busscar och Superpolo. Yutong säkrade nyligen en order på 741 elbussar som ska levereras innan fotbolls-VM i Qatar 2022.

450 000 elbussar
I själva Kina finns idag mer än 450 000 elbussar i trafik, men där har de senaste åren elbussförsäljningen minskat, bland annat till följd av minskade statliga subventioner och en marknadsmättnad. ”De tidigare statliga stöden till elbussar har dock gett de kinesiska busstillverkarna en världsledande kostnadsbas”, konstaterar IDTechEx i sin rapport.

Europa ligger efter, men här har elbussarna börjat ta en allt större del av marknaden. 2019 var fyra procent av alla nyregistrerade bussar elbussar, i fjol var det sex procent, med Solaris som största leverantör.

Amerikansk storsatsning
USA har släpat efter när det gäller elbussar, även om det lokalt har gjorts en del insatser för övergång till batteridrivna bussar. Men mycket tyder nu på ett en dramatisk förändring är på gång. I slutet av mars presenterade den nya administrationen i Washington sin oerhört ambitiösa plan för att bland annat utveckla transporter och infrastruktur och samtidigt satsa på en grön utveckling som motverkar klimatförändringarna.

Volvo Bussars nordamerikanska dotterbolag Nova Bus är ett av de företag som kan komma att dra nytta av president Bidens American Jobs Plan. Företagets modell LFSe+ kan utrustas med batterier med en kapacitet på 563 kWh som ger en räckvidd på upp till 470 kilometer under gynnsamma förhållanden. Foto: Nova Bus.

Planen, The American Jobs Plan, omfattar satsningar på två biljoner dollar, alltså 2 000 000 000 000 dollar! Multiplicera siffran med 8,4 för att få fram beloppet i svenska kronor.

Pengarna ska bland mycket annat gå till att byta ut 50 000 stadsbussar mot emissionsfria bussar och en elektrifiering av minst 20 procent av USA:s flotta om 480 000 gula skolbussar. Eftersom det är ett krav att bussarna tillverkas USA kommer president Bidens American Jobs Plan att ge de nordamerikanska busstillverkarna ett stort lyft. Det gäller även utländska busstillverkare som har en produktion i landet som BYD, New Flyer (som har samma ägare som brittiska ADL), Proterra, men också Volvoägda företag som Nova Bus och Prevost.

Om 20 procent av skolbussarna elektrifieras betyder det att en marknad för 96 000 elbussar öppnas. Där väntar stora affärer för tillverkare som Blue Bird, Navistar och Daimlerföretaget Thomas Built Buses.

I American Jobs Plan ingår också en storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur i USA.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)