Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu fokuserar Hybricon på kinesiska bussar

Hybricons vd Mårten Fuchs. Foto: Hybricon.

Umeåföretaget Hybricon, som tidigare varit inriktat på att leverera elbussar under eget varumärke, satsar nu helhjärtat på att marknadsföra bussar från kinesiska King Long i Norden. På fredagen presenterade Hybricon sin bokslutsrapport som visar att företagets omsättning i fjol uppgick till 12,7 miljoner kronor och att rörelseresultatet blev -19,7 miljoner. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -20,4 miljoner kronor. Nu avvecklas projektet med elbussarna i Hybricon Arctic Whisper.

Hybricons vd Mårten Fuchs konstaterar att covid-19-pandemin har påverkat Hybricons verksamhet genom att försvåra och försena samarbetet med King Long, bland annat genom att leveranserna av demobussar från King Long har försenats mellan tre och sex månader.

Hybricon representerar King Long i Sverige och Danmark.

Mårten Fuchs skriver också i sina kommentarer att ”Hybricon numera är en allt mer naturlig del av operatörernas urvalsprocess i både Sverige och Danmark. Bolaget hoppas kunna skörda frukterna av detta arbete under nästa år.”

I bokslutsrapporten skriver Hybricons ledning att man har en stark tro på ”att företagets historik och kompetens i kombination med ett ett allt starkare samarbete med en av världens största busstillverkare, King Long, kommer vara grunden till lönsam tillväxt de kommande åren. Det torde även finnas goda möjligheter att ligga i framkant gällande framtida teknikskiften, bland annat inom vätgasdrivna fordon.”

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)