Vätgasdrivna bränslecellsbussar fortsätter att vinna terräng i Europa. Nu har busstillverkaren Solaris fått en beställning på tretton stadsbussar av modell Urbino 12 med bränslecellsdrift till Frankfurt i Tyskland där bussarna ska sättas i trafik nästa år. Solaris var i fjol största elbussleverantör i Europa och är nu också en av de största när det gäller bränslecellsbussar.
I bussens bränslecell på 70 kW omvandlas vätgasen genom omvänd elektrolys till elström som går direkt till drivlinan, bestående av en axel med elmotorer. De enda utsläppen från bussen är värmed och vattenånga. Bussen har också Solaris egna högenergibatterier för lagring av el. Själva vätgasen lagras i tankar på busstaket.
Sveriges två första vätgasdrivna bussar i ordinarie trafik börjar i slutet av året att rulla på Sandvikens gator. Det är Transdev som på uppdrag av X-trafik kör den aktuella trafiken (klicka här).
Lämna ett svar