Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborgsbussar öppnar framdörrarna

Från och med juni inför Västtrafik successivt påstigning endast genom framdörren på flera linjer i Göteborgsområdet. Foto: Sofie Lahtinen Carlsson.

Framdörrarna fortsätter att öppnas på de bussar som kör för Västtrafik. Just nu återöppnas framdörrarna successivt i Västra Götaland och snart är det dags för Göteborgsområdet. Samtidigt påbörjas arbetet med att införa nya direktiv vid påstigning på flera linjer. Först ut är expressbusslinjerna i juni. Det innebär påstigning fram och avstigning där bak, precis som i övriga regionen. Anledningen är enligt Västtrafik att det blir ett bättre flöde i bussen och att det får fler att köpa biljett.

– När resenärer går på genom framdörren kan föraren ge bättre service och kontrollera biljetter. Det uppmuntrar fler till att göra rätt för sig, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Inför öppning ska biljettmaskiner vara på plats, utbildning ska hållas med förare och bussarna ska skyltas så att resenärer vet vad som gäller. Det kommer även att finnas värdar ute i trafiken.

– Vi har ett tätt samarbete med trafikbolagen och tar med oss goda erfarenheter från vårt arbete i övriga regionen. Vi hoppas och tror att resenärer och förare kommer att uppleva förändringen som smidig, säger Maria Björner Brauer.

I mitten av juni införs endast påstigning genom framdörren på linje X1, X2, X3, Grön express (X4), Röd express, Lila express, Svart express och 128. Införandet på resterande linjer kommer att ske successivt och fortsätta under året.

Busslinjerna 16, 17, 18, 19, 25, 50, 52, 58 och 60 samt alla spårvagnslinjer är undantagna från den nya regeln att all påstigning ska ske fram. De kommer tills vidare att ha påstigning genom alla dörrar. Dessa linjer körs ofta av längre bussar och går med täta turer i centrala Göteborg. Endast påstigning fram skulle innebära att de skulle behöva stanna för länge på varje hållplats.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)