Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hybricon fokuserar på service och King Long

Hybricon siktar på en första genombrottsaffär i år för King Long i Sverige eller Danmark. Foto: king Long.

Umeåföretaget Hybricon, som tidigare marknadsförde elbussar under eget varumärke, redovisar starkt förbättrat resultat under årets första kvartal. Resultatet före av- och nedskrivningar uppgick till 1,5 miljoner kronor mot ett minus på 2,1 miljoner samma tid i fjol. Företaget har nu avslutat det gemensamma pilotprojektet med Umeå kommun med Hybricons elbussar och ska istället fokusera helt på serviceverksamhet och agenturen för den kinesiska busstillverkaren King Long.

Umeå Kommunföretag kompenserar Hybricon med två miljoner kronor för att projektet med Hybricons elbussar avslutades i förtid under april. Pengarna används av Hybricon till att betala av det lån som företaget har fått från Umeå Kommunföretag.

Förutom serviceverksamhet åt Transdev arbetar nu Hybricon med fokus på King Longs bussar där Hybricon har agenturen för Sverige och Danmark. Där har Hybricon under de senaste månaderna enligt egen uppgift deltagit i ett antal större upphandlingar, dock utan att lyckas hittills.

– Det har varit utmanande att möta vissa specifikationskrav i några av dessa upphandlingar där chanserna i övrigt bedömts som riktigt goda att tillsammans med operatören kunna skapa en intressant lösning. Inte minst har detta gällt de upphandlingar som berört CNG-bussar (biogas). CNG är ett område som kommer vara fortsatt intressant för huvudmän och operatörer under relativt lång tid framöver. Hybricons bedömning är att King Long har ett konkurrenskraftigt erbjudande även där CNG efterfrågas, skriver Hybricons vd Mårten Fuchs i företagets delårsrapport.

Han uppger också att utvecklingsarbetet av King Longs 15-meters elbuss i klass 2-utförande har försenats av ett ”antal tekniska utmaningar som nu är hanterade” men har försenat bussen som väntas vara i drift i Sverige under det första kvartalet nästa år.

– Under återstoden av året är de uttalade målen att ta en första genombrottsaffär med King Long bussar, samt att säkerställa en väl fungerande och stabil servicegrund, skriver Mårten Fuchs.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)