Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu har FlixBus växlat in på svenska spår

FlixBus nordiske vd Peter Ahlgren (till höger) och Hector Rails vd Claes Scheibe premiäråkte med FlixTrains tåg från Stockholm till Göteborg.

På torsdagsmorgonen var det premiär för FlixBus tågtrafik i Sverige, FlixTrain. Klockan 07.31 avgick de två första gröna tågen från Stockholms respektive Göteborgs central. Inledningsvis kommer tågen att köra 38 avgångar per vecka med 2-3 avgångar per dag och riktning med stopp i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping. Tågen körs av Hector Rail.

Sträckan Göteborg – Stockholm tar 3 timmar och 25 minuter.Tågen har plats för upp till 562 passagerare utspridda på sex vagnar, även om antalet resenärer nu under covid-restriktioner är färre.

FlixTrain har även upp till fyra bokningsbara cykelplatser per avgång för den som vill ha med sig cykel på tåget.

– Det känns fantastiskt roligt att vi äntligen har invigt FlixTrain på svenska spår. Vår ambition är att göra smart och hållbart resande tillgängligt för alla. Vi är dessutom först i Sverige med att erbjuda cykelplats på tåget, säger Peter Ahlgren, FlixBus nordiske vd.

Sverige är FlixTrains första utlandsexpansion efter framgångarna på hemmaplan i Tyskland.

– Då Sverige tidigt var en marknad som avreglerade statligt ägande av spårbunden trafik valde man att Sverige skulle bli FlixTrains första expansion utanför Tyskland. Tågtrafik är en viktig del i ett klimatsmart resande. När vi på sikt återgår till ett mer normalt resmönster så vet vi att antalet tågresenärer kommer att öka, säger Peter Ahlgren.

– Vi kommer att ha avgångar under tider med högst efterfrågan. Att ta FlixTrain mellan Göteborg och Stockholm är nästan lika tidseffektivt som att ta flyget, men med betydligt mindre klimatpåverkan.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Hector Rails års redovisning 2019 minus 120 miljoner!
    Hur länge går det att driva ett bolag med bara röda siffror?

Lämna ett svar till Kenneth Dahlgren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)