Scania har nu lanserat sin första enplansbuss på tio år på den brittiska marknaden, Scania Fencer f1. Bussen kommer att efterhand introduceras på en rad marknader i världen och är utvecklad i samarbete med kinesiska Higer. Först ut är en enplansbuss med Scanias nioliters motor som kan köras på HVO, men andra drivlinor följer och senare i år kommer Scania Fencer också att kunna beställas som elbuss. Fencer ska också lanseras som ledbuss och som dubbeldäckare.
– Scania Fencer f1 är resultatet av många års utvecklingsarbete av Scanias tekniker och ingenjörer i samarbete med våra kollegor hos Higer med vilka har haft ett starkt, professionellt partnerskap under de senaste femton åren, säger Martin West, försäljningschef för Scania Bussar i Storbritannien där bussen nu har premiärvisats.
Enligt Scania kommer Facer att marknadsföras i ett antal länder. Sannolikt siktar Scania in sig på stora marknader med vänstertrafik i Asien och Oceanien.

Förarplatsen är ny, med justerbar instrumentbräda. Observera att den visade bussen är avsedd för vänstertrafik. Foto: Scania.
Higer kommer att karossera Fencer i Kina. Till en början kommer bussen i två längder, 10,9 respektive 12,2 meter och med upp till 38 eller 45 sittplatser och 39 respektive 29 ståplatser. Med tanke på att bussen lanseras i Storbritannien kommer den att finnas med en eller två dörrar. Säkerhetsbälten för passagerarna finns som tillval. Som flygplatsbuss erbjuds Fencer med 2+4 dörrar.
– Fencer byggs på ett nytt chassi, som från början har skapats som en framtidssäker plattform med ett brett urval av drivlinor för förnyelsebvara drivmedel, inräknat fullt batterielektriska och hybridversioenr och biogas. Initialt lanserar vi bussen med vår niolitersmotor som kan köras på 100 procent HVO, säger Martin West.
Den första versionen är också utrustad med ZF:s helautomatiska sexväxlade växellåda Ecolife 2. Förarplatsen är helt ny med en justerbar instrumentbräda. Fjädring, bromsar och elsystem styrs med Scanias egen mjukvara och alla system kommunicerar med Scanias eget system för diagnostik.
Exteriören präglas av nerdragna fönster på sidorna. Såväl strålkastare som innerbelysning använder LED-lampor.
Som elbuss kommer Fencer att ha Scanias egen batterielektriska drivlina. Motorn blir Scanias 300 kW elmotor och växellådan kommer att vara Scanias egen tvåväxlade. Vid lanseringen i Storbritannien uppgav Scania också att man troligen också kommer att utvärdera bränslecellsdrift.
Lämna ett svar