Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Slopa förmånsbeskattning av periodbiljetter”

Slopa förmånsbeskattningen av periodbiljetter när arbetsgivare vill stimulera medarbetare att välja kollektivtrafik istället för bil, skriver fem tung namn inom svensk kollektivtrafik och 2030-sekretariatet.

Regeringens förslag om skattelättnader för förmånscyklar är välkommet. Men motsvarande bör gälla för periodbiljetter i kollektivtrafiken. Det skriver tunga företrädare för svensk kollektivtrafik och 2030-sekretariatet i en debattartikel i Dagens Samhälle på tisdagen (klicka här). Artikeln är undertecknad av SL-chefen David Lagneholm, Västtrafiks vd Lars Backström, Skånetrafikens trafikdirektör Maria Nyman, Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik samt 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz.

De pekar på att omställningen till ett mer hållbart samhälle går för långsamt. En viktig del av omställningen är resandet.

– Vi måste vända på trafikhierarkin, där bilen varit högst i näringskedjan i decennier. De verkligt hållbara resorna som cykel, gång och kollektivtrafik måste gynnas och ges förutsättningar att bli det självklara valet för fler, skriver de fem artikelförfattarna och fortsätter:

– Förutom fossilbilars uppenbara påverkan på miljö och hälsa täcker inte ens skatten på elbilar i tätortstrafik de kostnader de åsamkar samhället i form av främst olyckor och utsläpp av slitagepartiklar. Varför är det då fortfarande bilen som gynnas i samhället?

I artikeln konstaterar de fem författarna att en slopad förmånsbeskattning på periodbiljetter som arbetsgivare tillhandahåller öka resandet i kollektivtrafiken med 5,5 procent och minska utsläppen av koldioxid med 28 000 ton per år. Men dagens system med förmånsbilar ger inga incitament till arbetsgivare som vill uppmuntra sina anställda att byta bilen mot kollektivtrafiken.

– Den som väljer att köpa en kollektivtrafikbiljett för att ta sig till jobbet förmånsbeskattas i stället fullt ut. Den ordningen måste ändras, skriver företrädarna för svensk kollektivtrafik och 2030-sekretariatet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)