Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm dubblar kapacitet för kryssningar

Kryssningsfartygen ger bussföretag många körningar sommartid. Nu ska Stockholm öka kapaciteten för att ta emot kryssningsfartyg. Arkivbild: Ulo Maasing.

Stockholms Hamnar planerar att fördubbla kapaciteten att ta emot kryssningsfartyg i huvudstaden. Det sker genom att en ny kryssningskaj byggs i Frihamnen. Bygget startar i år och kajen tas i fullt bruk säsongen 2023. Normala år är kryssningstrafiken en stor uppdragsgivare för bussföretag i hela Mellansverige.

Containerterminalen i Frihamnen stängde 2020 och Stockholms Hamnar ser nu nya möjligheter att nyttja den kaj samt det område där containerverksamheten tidigare bedrevs. Efter en investering på 15 mnkr kan kajen användas som kryssningskaj och för projektlaster.

Med den nya kryssningskajen i Frihamnen fördubblas kapaciteten för turnaround, det vill säga när passagerare går av och på fartyget. Projektet föreslås starta 2021 och kajen att tas i fullt bruk 2023.

– Kryssningsindustrin betyder mycket för Stockholm samtidigt som Stockholms Hamnars uppdrag att stärka besöksnäringen är tydligt. Genom denna investering i en ny kryssningskaj förstärker vi vårt erbjudande som destination, vilket är viktigt för att markera Stockholms position som hamnstad, säger ansvarigt borgarråd för Stockholms Hamnar, Joakim Larsson (M).

Stockholm är landets största destination för internationell kryssningstrafik.

Under ett normalår kommer cirka 300 kryssningsfartyg till Stockholms Hamnar och kryssningsindustrin bidrar stort till regionens ekonomiska tillväxt. Allt som allt innebär fartygen och passagerarnas vistelse med hotell, mat, sightseeingturer, transporter, shopping med mera, en ekonomisk effekt på nästan två miljarder kronor och 1 100 arbetstillfällen.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Kommer man att göra motsvarande förstärkningar i den infrastruktur som behövs för att det ska fungera med sightseeing och rundturer?

    Alltså blir det parkeringsplatser för bussar, platser där man man kan vänta under tiden kryssningsgästerna besöker shopping, museer och andra sevärdheter? Hur förstärker man på- och avstigning av bussar vid de viktiga besöksmålen?

    Eller bygger man ut i Frihamnen och hoppas på att resten löser sig…?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)