Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenskarna vill resa efter pandemin

Rapporten fokuserar på tjänsteresande och kollektivtrafik.

Covid-19-pandemin har tvingat fram nya arbetssätt och tjänsteresorna har minskat kraftigt. Tiden efter pandemin kommer att vara experimentell men det fysiska mötets värde består. Det visar en ny rapport, Det fysiska mötets värde (klicka här), från Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår.

Rapporten är fokuserad på tjänsteresande, men tar också upp kollektivtrafikens roll. Den konstaterar att många har skiftat fritid och arbete till isolering och distansarbete för att minska smittspridningen.

– Vår rapport visar att den historiska minskningen av möten och resor knappast blir bestående eftersom människor fortfarande värdesätter att träffas i verkligheten. Vi kommer troligen att se hur organisationer prövar sig fram i det nya landskapet för att se vilka lösningar som fungerar bäst. Det digitala mötet blir ett komplement till det fysiska, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

Mycket tyder på att vi fortsatt kommer att färdas på land, till sjöss eller i luften. Särskilt över regions- och landsgränser för att träffa avtal eller göra upp affärer. Ökad decentralisering och flyttkedjor utanför städerna kan öka efterfrågan på pendling med kollektivtrafik eller egen bil för att få ihop livspusslet, konstaterar rapporten.

– Oavsett hur vi väljer att jobba behöver vi kunna transporten till kontoret eller till mötet. För att det ska fungera krävs till exempel en väl fungerande kollektivtrafik i städerna eller ett tidseffektivt inrikesflyg. Det är också tydligt att företag behöver resa utrikes för att göra affärer eller etablera sig på nya marknader. För företagen i transportnäringen handlar det om att positionera sig rätt när efterfrågan på transporter ökar igen efter pandemin, säger Tina Thorsell.

Rapporten Det fysiska mötets värde är framtagen av HUI Research för Transportföretagen.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)