I framtiden kommer stadsbusstrafiken i Östersund åter att köras på produktionsavtal, ”bruttoavtal”. Det bussföretag som kör trafiken ska fråntas sin nuvarande roll när det gäller trafikplanering, marknad, priser, biljetter, kommunikation med mera. Det väntas politikerna i den regionala utvecklingsnämnden i Jämtland-Härjedalen besluta på tisdagen. Nämnden har det politiska ansvaret för kollektivtrafiken i regionen.
Idag körs trafiken på en tjänstekoncession av Vy Buss. Det innebär att bussföretaget har en hel del frihet när det gäller trafiken och marknaden, men att det också tar en betydande affärsrisk.
Region Jämtland – Härjedalen ska i september börja upphandla stadsbusstrafiken för en tioårsperiod med trafikstart den 12 juni 2023 och politikerna ska nu klubba förutsättningarna för upphandlingen och hur den framtida kollektivtrafiken i Östersund ska se ut.
Förutom övergången från tjänstekoncession till ett traditionellt produktionsavtal ska busstrafiken i Östersund bli hundraprocentigt eldriven. De tio elbussar från Scania som idag körs av Vy Buss ska tas över av det företag som vinner upphandlingen.
Ett nytt linjenät med fem linjer, varav två stomlinjer, införs.
Vilket företag som ska köra stadsbussarna i Östersund från mitten av juni 2023 och tio år framåt ska beslutas våren 2022.
Lämna ett svar