Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken: HVO i Sverige inte hållbart producerad

En av Malmös nya batteridrivna ledbussar från Volvo. Foto: Skånetrafiken.

Den HVO som säljs på den svenska marknaden kan inte anses som hållbart producerad. Det säger Iris Rehnström, hållbarhetschef på Skånetrafiken som nu har publicerat sin hållbarhetsredovisning för 2020. Skånetrafiken anser där att det inte kan säkerställas att dagens HVO är producerad på ett så hållbart sätt att det skapar verklig klimatnytta.

Av hållbarhetsrapporten framgår att Skånetrafikens hållbarhetsarbete under det gångna året bland annat har lett till fossilbränslefria serviceresor och en ökad satsning på elbussar i Skåne. Idag är mer än 160 elbussar och 15 hybridbussar i trafik i Skåne.

Alla serviceresor som kan köras på förnybara drivmedel, det vill säga serviceresor med personbil, kördes under 2020 på biogas eller förnybar el.

När det gäller specialfordon som transporterar kunder med rullstol eller på bår, så behöver dessa idag köras med dieseldrift, vilket beror på att en rad användarkrav såsom till exempel lågt insteg, begränsar urvalet av fordon, skriver Skånetrafiken i hållbarhetsrapporten.

Där konstaterar man att om dessa resor skulle ställas om till förnybart drivmedel så finns enbart biodrivmedel HVO100 att välja på. Efter en utredning av frågan anser Skånetrafiken dock att det inte kan säkerställas att dagens HVO är producerad på ett så hållbart sätt så att det skapar verklig klimatnytta.

– Vi vet att viss odling av palm till bland annat biodrivmedel HVO bidrar till skövling av regnskog. Då dagens HVO-kvantiteter inte är spårbara tillbaka till markanvändningen kan inte HVO:n som säljs på den svenska marknaden anses som hållbart producerad. I värsta fall bidrar palmolja och palmoljeresterna som idag förädlas till HVO till koldioxidutsläpp som är två till tre gånger större än koldioxidutsläppen från fossil diesel, säger Iris Rehnström.

Därför tog Skånetrafiken beslut om att för närvarande inte ställa om driften med dieseldrivna specialfordon till det förnybara drivmedlet HVO100. I stället fortsätter Skånetrafikens trafikföretag att köra på dieselmixen som finns att tanka vid publika tankställen och utsläppen från andelen använd fossildiesel klimatkompenseras i CDM-projekt ”Gold Standard”.

Skånetrafiken framhåller också att man i framtida upphandlingar kommer att ställa krav för att säkerställa barns rättigheter, bland annat vid brytning av kobolt till bussbatterier.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)