Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Fler vill resa med buss, men inte riktigt än

Fler svenskar vill resa med express- och turistbussarna, men många vill vänta till i höst. Därför behöver branschen fortsatt stöd, anser Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Fler svenskar vill resa med den kommersiella busstrafiken, det vill säga express- och turistbussar. Det uppger branschorganisationen Sveriges Bussföretag som vittnar om att bussföretagens kunder nu börjar ringa för att boka resor. Men många vill resa först senare i höst. För många svenska bussföretag som drabbats hårt av pandemin är det en utmaning att hålla i och hålla ut fler månader, framhåller Sveriges Bussföretag.

I en medlemsenkät som organisationen genomförde i våras uppgav 75 procent av bussföretagen att de hade tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik hade vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%.

Flertalet svenska bussar körs i offentligt upphandlad trafik åt regioner och kommuner. Även här har pandemin inneburit färre resenärer och tappade biljettintäkter, konstaterar Sveriges Bussföretag. Men samtidigt har de flesta av landets regioner strävat efter att bibehålla ett utbud av kollektivtrafik som gör det möjligt för de som måste att resa till arbete och utbildning att göra så även under pandemin. Det har enligt Sveriges Bussföretag varit en räddning för många bussföretag som kör både offentligt upphandlad trafik och kommersiell busstrafik.

Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt framhåller organisationen att majoriteten av den svenska bussbranschens företag är mindre och medelstora familjeföretag som är beroende av trafik som körs på kommersiell grund, exempelvis turistbussresor eller beställda bussar åt föreningar, idrottslag och andra grupper.

– Dessa bussföretag gör det möjligt för hela Sverige att leva och är dessutom en viktig resurs när tåg stannar, när den ordinarie kollektivtrafiken behöver förstärkas eller när publik till stora evenemang, föreställningar, konserter och galor ska resa, framhåller organisationen.

– Omställningsstödet, tillsammans med stödet för korttidspermittering, har varit välkommet och viktigt för att fler företag ska kunna överleva. Men stöd behövs året ut, helst riktade mot hårt drabbade branscher som vår. Vi i bussbranschen är beroende av att samhället öppnar upp igen och välkomnar grupper av människor. Våra resenärer väljer bussen för att ta sig till målet, få har bussresan i sig som enda anledning att resa. Vi var en av de näringar som drabbades först av pandemins effekter och vi kommer vara en av de sista som hämtar oss, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– i märker att när fler vaccinerats och restriktioner lättar vill många resa igen. Men för att kunna möta denna längtan och för att bibehålla kapacitet inom persontransportbranschen för viktiga samhällsfunktioner behöver vi hjälp att överleva året ut.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)