Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyra bränslecellsbussar under Tokyo-OS

Miljonerna rullar när de hundra bränslecellsbussarna från Toyota kör OS-funktionärer i Tokyo. Bild. Toyota.

Hundra bränslecellsbussar och 500 bränslecellsdrivna bussar används för att transportera funktionärer under de pågående olympiska spelen i Tokyo. Satsningen är en del av Japans ansträngningar för att visa att man är ledande när det gäller att utveckla en vätgasekonomi och en stormakt när det gäller vätgasteknologi. OS-elden är således brinnande vätgas. Men det är en dyr övning, rapporterar brittiska Financial Times. Kostnaderna för bränslecellsbussarna från Toyota är skyhöga.

Ett sexårigt leasingavtal för Toyotas bränslecellsbussar kostar cirka 7,8 miljoner kronor, medan en motsvarande dieselbuss i Japan kostar cirka 1,9 miljoner kronor och har en livstid på femton år.

Det är inte bara själva bussarna som är dyra utan även drivmedelskostnaderna som uppges vara 2,6 gånger högre än för dieselbusssar.

Men de höga kostnaderna är bara ena sidan av myntet. Daisuke Harayama från Tokyu Bus, ett av de bussföretag som kör bränslecellsbussarna, säger till Financial Times att det enda sättet att pressa ner kostnaderna för bränslecellsdrivna bussar är att skapa en efterfrågan.

– Att köra bussarna skapar en stor efterfrågan på vätgas. Bussarna går hela dagen till skillnad mot personbilar som är parkerade största delen av tiden En vätgasbuss i drift motsvarar 50 bränslecellsbilar på vägarna.

Att satsa på bränslecellsbussar under Tokyo-OS blev klart redan i november 2017 (klicka här).

De 100 bränslecellsbussarna som har satts in i Tokyo är tillverkade av Toyota och har modellnamnet Sorat. Bussen, en drygt 10,5 meter lång stadsbuss, har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Den drivs av två elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Även bränslecellsbilarna under OS kommer från Toyota.

Nyligen blev det klart att portugisiska Caetanos batteri- och bränslecellsbussar ska marknadsföras även med Toyotas varumärke (klicka här). Sedan 2019 Toyotas bränslecellsteknologi integrerats med Caetanos bränslecellsbussar. Det gäller själva bränslecellerna, vätgastankar och andra komponenter. I december förra året gick Toyota också in som delägare i Caetano.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)