Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

VDL har fått en order på ytterligare 44 batteridrivna ledbussar till det kommunägda trafikföretaget i Amsterdam. Foto: VDL.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Stor elbussorder till VDL; Irizar till både huvudstad och storhertigdöme; Solaris med kraft uppifrån i Italien; Toyota blir synligare på den europeiska bussmarknaden.

Amsterdam: Busstillverkaren VDL har fått ytterligare en order på batteridrivna ledbussar till det kommunägda lokaltrafikföretaget i Amsterdam, GVB. Ordern omfattar 44 bussar, VDL Citea SLFA-180 Electric, som ska vara levererade i början av nästa år. Därmed har GVB köpt 75 elbussar från VDL.
VDL svarar också för installationen av laddinfrastrukturen.

Bussarna ska kunna snabbladdas vid Amsterdams centralstation. Laddning kan också ske vid två av GVB:s bussdepåer.

Amsterdam har satt som mål att vara en klimatneutral stad senast år 2050. Staden ska minska sina koldioxidutsläpp med fem procent till 2025, 55 procent till 2030 och 95 procent till 2050, jämfört med 1990 års nivå. Som en del i arbetet för att nå målet ska GVB:s busstrafik vara helt emissionsfri från år 2025.

Irizar säljer elbussar till Schweiz. Foto: Irizar.

Schweiz: Den spanska busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, har vunnit en order på totalt 18 elbussar från två företag i Schweiz. Det är dels Bernmobil i landets huvudstad Bern som har beställt fjorton batteridrivna ledbussar för trafik på två linjer i Bern, dels BUS Ostschweiz som ska sätta fyra 12-meters batteribussar i drift i storhertigdömet Liechtenstein.

Samtliga bussar är utrustade med litiumjonbatterier som har utvecklats och tillverkas av ett av Irizars dotterbolag. Även övriga komponenter i drivlinan har utvecklats och produceras av Irizar. När batterierna har gjort sitt i bussarna kan de återanvändas som energilager i laddstationer för elbilar.

Solaris med kraft från ovan. Den polska busstillverkaren har fått en order på 19 trådbussar till La Spezia på den italienska rivieran. Foto: Solaris.

Italien: Den polska busstillverkaren Solaris ska leverera 19 trådbussar till staden La Spezia på den italienska rivieran. Ordern avser fjorton Solaris Trollino 12 samt 5 ledbussar, Solaris Trollino 18. Tolvmetersbussarna kommer att v ara utrustade med en motor på 160 kWh, medan ledbussarna får två sådana motorer. Dessutom får bussarna batterier som gör det möjligt för dem att även köra på sträckor utan luftledning. Batterierna, som är på 45 kWh, laddas under färd när bussen kör på sträckor med luftledning, så kallad in-motion-laddning.

Trådbussar från Solaris finns i trafik i La Spezia sedan 2013 då den polska busstillverkaren levererad åtta trådbussar till staden. Totalt finns idag 130 Solaris Trollino i trafik i ett antal italienska städer. Den största leveransen hittills av Solaris´ trådbussar, 85 fordon, har dock gått till Kaunas i Litauen följt av Milano, 80 bussar.

Toyota och portugisiska Caetano sätter båda sitt varumärke på Caetanos utsläppsfria bussar. Foto: Toyota.

Batteri- och bränslecellsbussar: Japanska Toyota ökar sin synlighet på den europeiska marknaden för emissionsfria bussar, det vill säga batteribussar och bränslecellsbussar.

Caetano och Toyota samarbetar om såväl Caetanos batteribussar som dess bränslecellsbussar. Foto Toyota.

Det sker genom att Toyota och den portugisiska busstillverkaren Caetano båda från och med nu sätter sitt varumärke på de batteri- och bränslecellsbussar som Caetano tillverkar och marknadsför. Det är dels batteribussen e.City Gold, dels bränslecellsbussen H2.City Gold från Caetano.

Det är ett uttryck för det allt närmare samarbetet mellan de båda företagen för att öka sin närvaro på den europeiska bussmarknaden. Sedan 2019 Toyotas bränslecellsteknologi integrerats med Caetanos bränslecellsbussar: själva bränslecellerna, vätgastankar och andra komponenter. I december förra året gick Toyota också in som delägare i Caetano.

Bränslecellsbussen H2.City Gold har en räckvidd på 400 kilometer och kan tankas full på nio minuter.

Caetano har de senaste åren haft en hel del framgångar i flera europeiska länder med sina emissionsfria bussar. Man har bland annat sålt sina batteribussar till företag i London och Frankfurt och nyligen fått beställningar på bränslecellsbussar till bland annat Barcelona i Spanien och Biel i Tyskland.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)