Volvo Bussar erbjuder nu sina elbusskunder ett energilöfte som en ny affärslösning. Löftet innebär att Volvo Bussar garanterar kapacitet för den energimängd som krävs för en säker drift under hela kontraktstiden. Syftet är att förbättra elbussarnas tillgänglighet och driftsäkerhet mot bakgrund av att elbussar utgör en allt större del av kollektivtrafiken i städerna. Volvo Bussar har också introducerat flera andra nyheter på sina elbussar, från ett förstärkt kollissionsskydd i fronten till digitala backspeglar med mera.
När elbussar var en ny företeelse var batterikapacitet och körsträcka de stora frågetecknen. Men idag fokuserar Volvo Bussar på användbar energi, det vill säga den mängd energi som behöver finnas ombord på bussen för att, under givna förutsättningar, upprätthålla trafiken.
– Tillförlitlig drift handlar inte om maximalt med batterikapacitet, det blir både dyrt och resurskrävande, säger Maria Wedenby, City Mobility Director, på Volvo Bussar.
– Det absolut viktigaste är tillgänglighet. Stillastående bussar är mycket kostsamt. Både ur affärs- och hållbarhetsperspektiv är det bättre att optimera energilagringen. Samtidigt har vi utökat kapaciteten för användbar energi i våra bussar, för att städer ska kunna elektrifiera fler och längre rutter i sitt transportsystem.
Grunden för Volvos energilöfte är en trafikanalys som görs i samarbete med operatören. Klimat, hastighet, körsträcka, temperatur och inte minst laddningsmönstret är faktorer som definierar behovet av energi ombord. Att optimera energilagringen är en del i Volvos strävan att bygga hållbara, cirkulära system för eldriven kollektivtrafik.
– Vi gör sedan flera år omfattande livscykelanalyser, så kallade LCA för våra fordon. Miljöpåverkan, material- och resursanvändning i hela kedjan från råvaror till återvinning. Och här är energilöftet en viktig del. Våra kunders dagliga verksamhet blir en del av ett långsiktigt miljöarbete när vi tillsammans kan kartlägga behovet och optimera lagringen. Och sedan är det vi på Volvo som ser till att detta fungerar under hela kontraktstiden. Det är det som är vårt energilöfte, säger Maria Wedenby.
Den senaste tiden har Volvo Bussar introducerat flera andra nyheter för sin elbuss Volvo 7900 Electric.
Bussen kan nu fås med digitala backspeglar istället för vanliga, konventionella.
Som ett alternativ till den ursprungliga lösningen med en pantograf som sänks ner mot bussen från laddstationen finns nu också möjligheten att ha en pantograf på busstaket, så kallad panto up.
Ett säkerhetssytem som nu erbjuds är ett akustiskt varningssystem, AVAS. I vissa situationer, som exempelvis en busshållplats, kan elbussen vara så tyst att omgivningen inte hör den. AVAS är ett hastighetsberoende syntetiskt ljud som då ska varna den närmaste omgivningen.
7900 Electric kan nu också som tillval fås med ett varningssystem på högra sidan för att varna föraren för cyklister och andra hinder vid exempelvis en högersväng i en gatukorsning.
Bussen har också fått ett förstärkt kollissionsskydd, utöver lagkraven, i fronten vilket ger föraren ett extra skydd.
Lämna ett svar