Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första stadsbussarna från King Long till Sverige

Hybricon har träffat avtal om att sälja de två första elbussarna någonsin från kinesiska King Long på den svenska marknaden. Köpare är Transdev. Bild: King Long.

Elbussleverantören Hybricon i Umeå tecknade på tisdagen avtal om försäljning av två fullelektriska stadsbussar från den kinesiska busstillverkaren King Long till bussoperatören Transdev. I affären ingår även laddutrustning. Affären innebär att King Longs stadsbussar debuterar i Sverige. Sedan drygt ett år har Hybricon exklusiva rättigheter att marknadsföra och sälja King Longs bussar i Sverige och Danmark och nu har man genomfört sin första affär.

De aktuella bussarna är av modell King Long PEV12 och har en batterikapacitet om 422 kWh. I affären ingår även laddutrustning på 240 kW för depåladdning av bussarna. Hybricon uppger att diskussioner även förs om ett serviceavtal för de två bussarna. Den totala affären, inklusive serviceavtalet, har enligt Hybricon en potential att uppgå till totalt drygt 10 miljoner kronor.

– Med köpet kan vi nu utöka vår elbussflotta och erbjuda ännu fler eldrivna, tysta och miljövänliga resor i Umeå. Att dessa bussar fungerar med depåladdning gör att vi dessutom inte behöver bygga några laddstolpar i staden. Elbussar med liknande laddningsteknologi kör vi redan i Eskilstuna och Märsta och de har fungerat mycket bra. Vi ser fram emot att börja köra våra två nya elbussar i stadstrafiken i Umeå, säger Camilla Nordlund, affärschef på Transdev Västerbotten.

– Det känns bra att komma i gång med leveranserna efter en intensiv period med tekniska uppdateringar för att anpassa de nyutvecklade elbussarna till de nordiska marknaderna, säger Johan Suup, teknisk chef på Hybricon.

Sedan sommaren 2020 har Hybricon skiftat strategi. I den nya strategin är ett av två ben är att marknadsföra King Long på de nordiska marknaderna. Företaget erbjuder även tung serviceverksamhet. I april 2021 ingick Hybricon ett avtal med Transdev rörande de bussar som används i region- och E4-trafik i Västerbotten. Det avtalet är värt 100 000 kronor per månad.

– Den här affären är ytterligare ett kvitto på att Hybricon levererar på den uppsatta strategin. Vi fortsätter ta stora steg mot att bli ett lönsamt och sunt företag. Den närmsta tiden kommer vi fortsätta satsa på att utöka serviceverksamheten samt att jobba in ett av världens största bussmärken, King Long, på de nordiska marknaderna. Det är många års arbete som nu börjar bära frukt, säger Mårten Fuchs, vd på Hybricon.

Även om bussarna till Transdev är de första stadsbussarna från King Long på den svenska marknaden liksom de första King Longbussarna som Hybricon levererar har den kinesiska busstillverkaren funnits på den svenska marknaden tidigare. Under åren 2008 – 2009 såldes ett tiotal King Long turistbussar till flera svenska bussföretag, bland annat Silverstrands Trafik, Kolmårdens Buss, Dacke Buss och Tomas Buss.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)