Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för laddning i Västerås

Idag dominerar biogasbussar Svealandstrafikens bussflotta. Men snart ska de få sällskap av eldrivna ledbussar från Volvo. Foto: Svealandstrafiken.

Det är nu klart att det blir Hitachi ABB Power Grids som ska leverera laddinfrastrukturen för Svealandstrafikens nya elbussar i Västerås. Svealandstrafiken har beställt tio eldrivna ledbussar från Volvo med option på ytterligare sju bussar. Bussarna sätts i trafik i Västerås nästa år.

Den laddinfrastruktur som Hitachi ABB ska leverera är företagets Grid-eMotionTM Fleet. Hitachi ABB Power Grids tilldelades kontraktet av Holmbergs EL AB som kommer leverera hela projektet till Svealandstrafiken AB.

Systemet är modulärt, skalbart och kompakt och har ett digitalt styrsystem för övervakning av laddningen av bussarna. Den modulära lösningen gör att det är relativt enkelt att förflytta installationen till en annan plats för en ny framtida bussdepå i Västerås.

Svealandstrafiken kör redan i dag en fossilfri, koldioxidneutral bussflotta med mer än 300 bussar, varav de flesta drivs av biogas. De nya batterielektriska ledbussarna som kommer att börja användas i Västerås år 2022 är första steget i Svealandstrafikens elektrifieringsstrategi.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)