Den svenska turistnäringen behöver en ny ledning som kan turism och som förstår siffrorna kring turismen. Som det är nu värderas den utländska turismkonsumtionen alldeles för högt, vilket leder till turismsatsningar som innebär att att stora belopp slängs i sjön. Det skriver Hans Remvig, analytiker inom resor och turism i den här debattartikeln.
Sedan 2014 har tre större revideringar (förutom årliga) av turismkonsumtionen gjorts (2014, 2019 och 2020) och turismkonsumtionen har reducerats med över 75 miljarder kronor har. Av detta är 65 miljarder kronor utländsk konsumtion. Och tyvärr är den utländska turismkonsumtionen fortfarande för högt värderad. Se tabellerna nedan.
Strax innan sommaren levererade SCB, Statistiska centralbyrån Turistkonsumtionen (TSA) till Tillväxtverket som totalt landade på 196 miljarder kronor. För att kunna presentera ”fina siffror” för turismnäringen har det räknats om och reviderats från 2013 så att det blir en elegant tidsserie, dock är siffrorna fortfarande för höga.
Det stora problemet är inte siffrorna i sig utan de som har hanterat siffrorna och det är i första hand Tillväxtverket, Visita, Svensk Handel, Visit Sweden och Svensk Turism. Det vill säga de som ska leda och främja turismen i Sverige. De förstår inte vad siffrorna innehåller eller relationen dem emellan.
Sedan understöds de av Näringsdepartementet (lika kloka som ovanstående), som skall presentera en ny strategi. Den strategin kommer med säkerhet också att gå i graven som alla tidigare strategier, när det är ”samma gubbar” som sätter ihop strategin.
Under 2015 och 2016 reste Tillväxtverket, Visita, Svensk Handel, Visit Sweden och Svensk Turism land och rike runt och förkunnade för politiker, regioner, kommuner och turismföretagare hur fantastisk turismen är för Sverige och då främst den utländska turismen.
Där satt riksdagsledamöter, landshövdingar, region- och kommunledningar, turismföretagare och blev vilseledda av okunniga inom turism (generaldirektörer, vd:ar, ordförande och andra tjänstemän) från ovan nämnda organisationer De beskrev att turismen skulle fördubblas, att utländska turister shoppar och äter ute på restauranger för stora pengar. I förhållandet mellan antal resor som de utländska turisterna gör och deras konsumtion så äter de som hästar och är shopaholics, jämfört med svenska turister i Sverige.
Det har satsats över en halv miljard på olika turismprojekt under de senaste åren och många av dessa projekt är som att slänga pengarna i sjön. Bland annat matturism är ett sådant projekt.
Vilken annan näringen i Sverige skulle vara opåverkad av liknade siffror? Det är förståeligt att många inte ser turism som en seriös näring, när företrädarna beter sig von oben.
75 miljarder kronor är otroligt mycket pengar. Om vi ställer splitternya turistbussar för motsvarande belopp på rad, så blir det en sträcka motsvarande Stockholm till Jönköping.
Turismen i Sverige behöver en ny ledning utan gamla laster, som förstår turism.
Hans Remvig
Analytiker inom resor och turism
Resurs för Resor och Turism i Norden AB
Lämna ett svar