Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm avgiftsbelägger elsparkcyklarna

Politikerna i Stockholm har tröttnat på kaoset med elsparkcyklarna. Foto: Ulo Maasing.

Politikerna i Stockholms stadshus har tröttnat på kaoset med elsparkcyklarna. Nu inför staden ett krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar, med en avgift på 1 400 kronor per fordon och år. Detta sedan antalet elsparkcyklar i Stockholm har slagit ännu ett rekord och nått en ny toppnivå på drygt 22 000 fordon. I stora delar av centrala Stockholm är dåligt parkerade elsparkcyklar en trafikfara och många stockholmare retar sig på elsparkcyklarna.

På tre år har antalet elsparkcyklar i Stockholm mer än dubblerats. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) menar att bristningsgränsen är nådd.

Stockholms teafikborgarråd Daniel Helldén. Foto: Philip Lantz.

– Det fungerar inte att fylla innerstadens trottoarer och torg med elsparkcyklar. 22 000 elsparkcyklar i Stockholm är flera tusen för många, säger han.

Nu har Stockholms grönblå politiska majoritet beslutat att införa krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar. Priset för bolagen blir 1 400 kronor per fordon och år.

En avgift för elsparkcyklar har tidigare varit på tal i Stockholm, men bromsats av den juridiska snårskog som präglar området. Daniel Helldén är nöjd över att kunna göra verklighet av idén. Han stänger inte heller dörren för ytterligare åtgärder.

– Elsparkcyklarna kräver en palett av åtgärder. Jag kommer inte att ge mig förrän Stockholms invånare är nöjda, säger han.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Vem bar ansvaret för Stockholms elsparkscyklar? Trafikborgarrådet, trodde jag. Vem ivrade mest för dem, de skulle få många bilister att byta färdsätt? Daniel Helldén.! Vem får professor Jonas Eliasson avsatt men vågar inte ta ansvar för elcykelproblemen utan skyller på ”en röra”?
    Vem byter från rödgrönt till blågrönt samarbete i Stadshuset? Vem ordnar blanka och fina cykelbanor på vintern, medan fotgängare och bilister får ta sig fram i snöhögar? Vem spärrar av innerstadsgator och bygger serveringar även på blåljusgator? DANEIL HELLDÉN.
    Vi behöver mer överblick i Regionen. Dags att lämna den inte helt framgångsrika politiken, Daniel. Och återgå till statsvetenskapen.
    . Pensionen från Stadshuset är väl snart klar. Eller, efter idogt pr -arbere är det kanske att göra en ”Göran Persson”.som gäller? Lycka till!

  2. Som vanligt är det en liten skara som förstör för den stora skaran. Hade folk parkerat elsparkcyklarna som man ska istället för att bara slänga dom hej vilt så hade detta fungerat bra.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)