Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Försiktig optimism blandas med bävan hos bussföretag

Turistbussarna har åtminstone delvis börjat rulla igen i sommar. Här är en buss från Bergkvarabuss i Visby med estniska kryssningsresenärer. Foto: Ulo Maasing.

Efter en 18 månader lång kris har de bussföretag som arbetar med turist- och beställningstrafik äntligen fått uppleva ett uppsving. Det gäller både i beställningstrafiken och i försäljningen av resor under sommaren. Folk är ressugna som aldrig förr och vill upptäcka Sverige och grannländerna eller åka söderut. Men medan vissa av bolagen vädrar morgonluft känner andra fortfarande stor osäkerhet inför framtiden. Vi har talat med sju företagsledare om den senaste tidens förändringar i branschen.

Av Paula Isaksson

Klas Lidén, vd Charterbuss i Kristinehamn:

” Tack vare att Viking Line har kommit igång med sina kryssningar har vi kunnat börja köra igen, vi är linjeansvariga för Värmland, Närke och norra Mälardalen och kör daglig trafik. Just nu är vi ute och åker med Cinderella som har haft ett stort antal långkryssningar i sommar till Bornholm, Ystad och Visby. Däremellan har det varit de vanliga 22-timmarskryssningarna till Mariehamn.

När det var som värst förra våren försökte vi sälja våra bussar och fick säga upp all personal. Men bussarna blev kvar i garaget och nu har en del av förarna kommit tillbaka och kör på timtid. Sedan kör jag och brorsan också väldigt mycket, det gäller att spara pengar.

Vi kommer också smyga igång med teaterresor och även åka ner till Ullared en sväng i höst. Dessutom har vi några inplanerade resor till Kiel som vi ska prova med. Vi har även börjat få förfrågningar från grupper som vill åka på dagsturer och kryssningar. Nu ser vi ljuset, våra stora kundgrupper är dubbelvaccinerade så det börjar rulla igen. Det känns väldigt skönt.”

 

Roger Mathiasson, vd Interbus:

” Den här perioden med pandemin har varit en rysare, vi har legat på två till tre procent av vår ordinarie omsättning. Förra säsongen fick vi runt fyra kryssningsbåtar till Stockholm mot planerade 300. I år hörde vår kryssningsarrangör av sig i februari och bokade hela säsongen, men sedan bokade de av allt i april. I maj bokade de plötsligt på igen så nu har vi 45 bussar som rullar på kryssningsdagarna.

Innan pandemin hade vi 30 fast anställda förare men fick säga upp många så idag har vi bara 14. Vi är ganska ovanliga som fastanställer vår personal men det är en trygghet för på det viset kan vi få igång allting ganska snabbt. Nu beställs det lite kursgårdskörningar och fackförbunden har börjat åka igen. Det ligger också många förfrågningar från företag nu i augusti och framåt.

Så vi känner att det rör på sig men vi vet att sedan kommer det stora mörkret i oktober och november när det inte händer så mycket på marknaden. Jag kan inte hålla med dem som säger att vi går stärkta ur pandemin, utan vi går på knäna, varje månad innan bidragen kommer.”

 

Joakim Kjellson, vd Scandorama:

” Vår försäljning kom igång rätt så bra i maj och vi trodde att det skulle fortsätta på det sättet. Men vid midsommar avstannade försäljningsökningen och vi fick många ombokningar av resor till Italien och Polen, folk flyttade fram dem till september. Så istället har vi främst kört i Skandinavien, i synnerhet Sverige, sedan början av juli. Vissa veckor har vi sex till åtta avgångar i veckan.

Vi vädrar morgonluft, efter 18 månaders helt stillestånd är vi igång igen och märker av ett stort intresse för att resa. Men vi förväntade oss en kork som skulle gå ur när vaccinationerna kom igång fast den effekten blev det inte riktigt. Det kan hända att jag var naivt positiv.

Men det finns en väldigt optimistisk syn hos alla förare, guider och även kunder som jag har pratat med. Självklart är det en helt annan omfattning på resor än 2019, fast det gör att vi nu har möjlighet att skala upp. Även om det kostar att ställa om organisationen känner vi oss trygga i att vi har alla bitarna med oss.

Vad vi dock är oroliga för är om vi kan lämna den kvalitet vi vill på plats. Är vinbönderna på banan, finns hotellen kvar och så vidare? Kunderna vill möta Europa som de är vana vid så därför jobbar vi hårt med våra leverantörer och agenter så att vi har en bra produkt när vi kommer fram.”

 

Jennie Högberg, delägare i Högbergs Bussresor i Uppsala:

” Det har blivit bättre och går framåt med försiktighet. Under hela sommarlovet har vi kört bussar till en stor lägergård här i Uppsala med upp till nio bussar på förmiddagen och eftermiddagen. Det har inte varit en jättestor intäkt men vi har haft något att göra.

Resandet har också börjat komma igång, vår första flerdagsresa gick av stapeln i slutet av juli och jag har inte hunnit ta semester ännu utan har jobbat på. Resorna har varit i Sverige, till Vildmarksvägen, Västkusten, Öland, Gotland med mera. Vi hann också med en sväng in i Norge när de öppnade gränsen, vi var den första bussen på länge på många ställen och det var många som häpnade när de såg oss. Nu på fredag har vi en resa till Schweiz och Glaciärexpressen och i september har vi en välbokad resa till Italien.

Sedan har jag planerat hela advent och jul med konserter och julbord ifall det blir några. Och det ringer hela tiden, när vi skickar ut ett nyhetsbrev så säger det smack, kunderna kan boka fyra till sex resor åt gången, så det är jätteroligt.

Tyvärr har vi inte kunnat återanställa våra förare, det är för osäkert än, så vi får köra mycket själva för att få ihop ekonomin. Men jag tror att det kommer bli ett ännu större problem än tidigare att få tag på bussförare framöver, dels har många av dem hittat på annat att göra, dels har bolagen inte råd att erbjuda full tjänst.

Vi är i alla fall väldigt positiva, vi tror att resandet kommer fortsätta öka, men det är lite som att börja från början igen.”

 

Johan Ekman, vd EkmanResor 1st Bussness Class och EkmanBuss Flexibussitet i Stockholm:

”Från midsommar och fram till för några dagar sedan har jag haft jättebra med jobb, både inom EkmanBuss som kör beställningstrafik och EkmanResor som kör resor. Vi hade också många bokningar framåt, men eftersom man verkar ha förlängt rekommendationen att folk ska jobba hemifrån har vi fått en massa avbokningar.

Augusti och hösten ska ju annars vara vår bästa tid inom beställningstrafiken, men den är stendöd och det är förskräckligt. Kick-offer med mera avbokas och tendensen kan hålla i sig om man fortsätter med restriktionerna. Vi ser också en avmattning i våra långresor så jag är rädd för att den positiva utvecklingen som vi hade där stannar upp igen.

Men jag är ödmjukt tacksam för en fantastisk sommar, jag har jobbat ihjäl mig och vi kunde ta bort alla permitteringar i början av sommaren.”

 

Joakim Mattsson, vd för Håbo Buss i Bålsta:

”Det ser betydligt ljusare ut idag än för några månader sedan. Numera jobbar vi bara med beställningstrafik och just nu har vi kryssningsresenärer som kommer till Stockholm. Vi har två till tre anlöp per vecka och kör fler resenärer än vi brukar, men det finns ju inget annat att göra, den andra turismen är fortfarande borta. I juli hade vi 80 procent kryssningsbåt och bara 20 procent av annat som tågersättning och idrottsresor.

Vi är försiktigt positiva, vi har kryssningsanlöp bokade till oktober även om de snart börjar ebba ut lite. Vi har ett nära samarbete med Resekompaniet i Eskilstuna som vi sålde i våras och förhoppningsvis kommer de köpa busstjänster av oss.

Det har bara varit en och en halv månad med jobb så vi vågar inte återanställa några av våra sex förare som fick sluta förra våren, det är fortfarande alldeles för svajigt. Istället har vi två förare som jobbar på timme, men vi får se hur hösten och vintern blir.”

 

Mikael Nilsson, vd Tjörnarpsbuss:

” Det ser ljusare ut, vår omsättning gick ner drastiskt för ett år sedan men nu under sommaren har vi haft ett helt annat tryck på resor. Kunderna planerar framåt och för att de ska känna sig trygga har vi än så länge bara fyllt våra bussar till hälften. Men under hösten kommer vi fylla på till normal nivå igen.

Våra resor har gått inom Sverige, bland annat till Inlandsbanan, Höga kusten, Stockholm och Göta kanal. Våra dagsturer har också varit populära. Annars brukar vi ha flest resor till Norge men det har inte fungerat på grund av karantänsreglerna.

Vi är färre på kontoret än vad vi brukar men har jobbat mer med produktionen av resor och står lite mer rustade inför nästa säsong än vanligt. Vi ser positivt framåt, det är helt annorlunda med förfrågningar nu, men det kommer ta tid innan allt blir som vanligt igen. Först 2022 tror jag att bokningarna kan börja återgå till det normala och om vi i branschen sköter våra kort tror jag att vi kan vinna marknadsandelar från flyget. Man vill ut och resa så det gäller bara att vi marknadsför oss på rätt sätt och profilerar bussen lite tuffare. Då tror jag också att prisnivån kan bli bättre på både beställningstrafik och resor.”

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)