Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora nerskärningar hotar i Oslo

Hotade bussar. Arkivbild: Ulo Maasing.

Över hela Europa har covid-19-pandemin slagit hårt när det gäller resandet i kollektivtrafiken. På allt fler håll börjar branschen nu blicka framåt, mot hur verkligheten kommer att bli när rekommendationer och restriktioner för resande i kollektivtrafiken upphävs. I Norge varnar nu ägarna till trafikhuvudmannen Ruter, Oslo kommun och Vikens fylke (län), för stora nerskärningar i kollektivtrafiken från nyår. Och trots att den norska regeringen har ställt upp med mycket större stöd än den svenska till kollektivtrafiken anser Oslo och Viken att statlig krishjälp är nödvändig i ytterligare sex månader efter det att restriktionerna har hävts, rapporterar NRK.

Och det är bråttom. Ruter måste mycket snart besluta om den trafik som ska köras eller dras in från nyår. I ett brev till regeringen, som NRK har tagit del av, skriver Oslo och Viken att de behöver ett snabbt svar från regeringen.

– Utan statlig kompensation i övergångsperioden måste Oslo och Viken innan den 1 oktober ta ställning till stora nerskärningar i utbudet av kollektivtrafik från årsskiftet så att utbudet anpassas till de minskade biljettintäkterna, heter det i brevet.

Att beslutet måste fattas inom en månad beror bland annat på att ändringar i trafikavtal med mera måste varslas tre månader innan de träder i kraft.

– Om vi måste minska utbudet leder det till en negativ spiral, säger kommunfullmäktiges ordförande i Oslo, Raymond Johansen, till NRK.

– Men om vi får stöd ytterligare sex månader hoppas vi att få upp resandet till den nivå som gällde innan pandemin.

Det nuvarande statliga stödet till kollektivtrafiken på grund av pandemin är i Norge lika stort som i Sverige, tre miljarder kronor i år. Men Sverige har dubbelt så många invånare som Norge.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)