Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kollektivtrafiken kan tappa var femte resenär

Kollektivtrafiken i storstadsområdena kan tappa upp till var femte resenär efter pandemin enligt WSP. Arkivbild: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i storstäderna kan efter pandemin förlora en av fem resenärer, jämfört med innan pandemin. En del av de nya resvanor som svenskarna skaffat sig under pandemin kan bli kvar även i framtiden. Kollektivtrafikens marknadsandel i storstadsområdena kan dyka från 43 till 35 procent för arbetsresor och från 40 till 32 procent för resor som gäller privata ärenden. Det konstaterar konsultföretaget WSP i sin stora mobilitetsstudie som bygger på intervjuer med 1800 svenskar i storstadslänen. Höjd trängselskatt och höjda parkeringsavgifter, samt att pengar från trängselskatten ska kunna användas för kollektivtrafik är åtgärder som WSP föreslår.

Att kollektivtrafiken kommer att ha svårt att återhämta sig efter pandemin styrks av internationella erfarenheter enligt WSP. Australien och Nya Zealand har under en längre tid tagit bort sina restriktioner (även om de nyligen återinförts) och trots att restriktionerna togs bort relativt snabbt har kollektivtrafiken inte hämtat sig.

– Om vi fortsatt ska ha en stark kollektivtrafik i Sverige är det avgörande att förhindra en negativ spiral med minskat kollektivt resande, lägre intäkter och sämre utbud. De första åren efter pandemin kommer att vara särskilt kritiska. Det krävs nytänkande när det gäller biljetter, priser och finansieringsmodeller. Det finns en hel del inspiration från andra länder att hämta, men också initiativ på exempelvis flexibla biljetter som kommer från branschen nu. Vi kan också behöva minska ner på trafiken under rusning för att kapa kostnader, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.

WSP räknar med att av dem som väljer bort kollektivtrafiken i framtiden kommer en fjärdedel att byta till bil, övriga till cykel, gång, elmoped och elcykel. Med mer hemarbete minskar antalet resor totalt sett, men resor till jobbet utgör dock endast cirka 20-30 procent av alla resor.

Studien visar dessutom att människor är betydligt mer intresserade av att återgå till sina privata resor, som i högre grad väntas göras med bil efter pandemin, än de är av att återgå till arbetsresor. Det betyder att bilresorna totalt sett kan komma att öka.

– Det finns anledning att stärka de styrmedel som redan finns för att biltrafiken inte ska öka, och framför allt de som är någorlunda flexibla och kan anpassas efter oförutsägbara förändringar, såsom parkeringsavgifter och trängselskatten, säger Björn Öhman.

Några av de åtgärder som studien föreslår är att pengar från trängselskatterna kan användas för att stötta kollektivtrafiken tills resenärerna återvänder, färre p-platser och ökade p-avgifter, flexibla biljetter i kollektivtrafiken och bättre städ- och hygienrutiner.

Klicka här för att ladda ner studien i sin helhet.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)