Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina och SL testar flexibel biljett

SL och Nobina ska testa en flexibel biljett med Nobinas smarta reseplanerare Travis som återförsäljare. Foto. Ulo Maasing.

Ett helt nytt, flexibelt 30-dagarskort ska testas i kollektivtrafiken i Storstockholm. Kortet gör det möjligt för resenären att välja tio valfria resdagar, när som helst under en 30-dagarsperiod. Testet ska pågå under sex månader och är ett sätt för SL att prova lösningar för den nya verklighet som kollektivtrafiken står inför efter pandemin och där hemarbete är vanligare än förr. Bakom testet står bussoperatören Nobina med sin app Travis.

Biljetten gäller för obegränsat resande i SL-trafiken under tio valfria resdagar inom loppet av en 30-dagarsperiod. Biljetten kommer att kosta 710 kr (helt pris) respektive 480 kr (rabatterat pris).

Resandet i SL-trafiken har minskat kraftigt under pandemin. För att både på kort och lång sikt få människor att även i fortsättningen välja att resa med kollektivtrafiken finns det behov av ökad kunskap, menar SL. Det handlar om förväntningar på nya biljettlösningar i förhållande till människors delvis nya resvanor.

På måndag lanserar SL därför via Nobina ett test av flexibla 30-dagarskort, ett 10/30-kort. Nobina kommer att vara återförsäljare för den nya biljetten i Travis-appen.

– Med hjälp av innovatörer och operatörer kan vi testa gränserna för framtidens biljettsystem. Ett flexibelt 30-dagarskort kan låta oss testa hur efterfrågan ser ut och om det är en lösning som är här för att stanna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Från och med måndagen kan SL-resenärer också köpa sin traditionella 30-dagarsbiljett i Travis-appen. Foto: Travis.

– Vi är såklart glada för det förtroende som SL visar oss genom att låta Travis bli återförsäljare för nya biljettlösningar i mobilen. Till följd av pandemin har många människor ställt om till att delvis arbeta hemifrån och vi är nyfikna på att se hur resenärerna kommer att ta emot möjligheten att köpa en mer flexibel periodbiljett, säger John Strand, vd för Travis.

10/30-biljetten kommer att finnas till försäljning under en försöksperiod om sex månader. Sedan ska den utvärderas för att eventuellt bli del av SL:s ordinarie biljettsortiment.

Från och med måndag öppnas också möjligheten för Travis-användare att köpa SLs traditionella 30-dagarsbiljett.

– Det gör att resenärer som köper sina periodbiljetter i Travis enkelt och smidigt kan kombinera sina SL-resor med exempelvis elsparkcyklar, taxiresor eller bilpool. På så sätt är även dagens nyhet ett stort steg på vägen mot mer av kombinerad mobilitet i Stockholmsregionen. Att kunna planera, boka och betala sin resa på ett och samma ställe, det är vad vi vill åstadkomma för resenärerna, säger John Strand.

Dagens Nyheter har gjort en beräkning, både utifrån rådande priser och de som gäller efter den 1 januari och skriver att brytpunkten sker vid dag tre. Åker man kollektivt tre eller fler dagar i veckan lönar sig alltså ett traditionellt månadskort.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Det hade väl varit läge med lite följdfrågor till SL. Vem är egentligen denna biljett till för? Vilket resmönster är den tänkt att passa?
    Åker man färre än 10 tur-och-returresor i månaden så blir det billigare med enkelbiljett. Åker man fler än 11 tur-och-returresor i månaden så blir det billigare med årsbiljett.
    Hur många vet i förväg att de kommer att åka exakt 10 eller 11 gånger i månaden?

    Biljetten har bara 33 % av giltigheten av ett månadskort, men priset är fortfarande 75 % av månadskortet. Den som bara åker 10 dagar i månaden tjänar 5 kronor om dagen jämfört med två enkelbiljetter, men det räcker att man inte behöver använda en enda av resdagarna, så har man gått med förlust jämfört med enkelbiljetter. Och som sagt, om man behöver åka fler än 11 gånger i månaden, så lönar det sig med årskort.

    Hälften av 710 kr hade varit ett mer rimligt pris.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)