Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biodrivmedlen på väg ut från SL-trafiken

Norrtälje var 2018 först i SL-trafiken med batteribussar i större skala. Foto: Ulo Maasing.

Gradvis kommer biodrivmedlen att försvinna från busstrafiken i Region Stockholm. Istället är det allt mer el som gäller. 50– 80 procent av bussflottan i SL-trafiken kommer att vara elektrifierad till år 2030 och 100 procent till år 2035, räknar SL-ledningen med. SL svarar för drygt hälften av landets kollektivtrafik.

Fördelen med el är nollutsläpp bakom bussen, 60-70% lägre energianvändning och betydligt lägre buller i farter upp till 50 km/tim inom tätorter, konstaterar SL-chefen David Lagneholm i ett utlåtande till politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm.

Bakgrunden är att ävnsterpartisten Maria Mustonen har föreslagit att SL ska ta fram en prioriteringsordning för biobränslen utifrån klimat– miljö– och sociala aspekter. Utifrån den prioriteringen ska sedan SL ställa krav vid upphandlingar av kollektivtrafik.

– Elektrifieringen är att föredra, men av tekniska och ekonomiska skäl är den fortfarande svår att genomföra i den trafik där laddinfrastrukturen inte är utbyggd, anser Maria Mustonen.

SL-chefen pekar på att frågan om biodrivmedel är mycket komplicerad. På marknaden finns fyra sådana: etanol, biogas, RME och HVO. Principen för SL är att i första hand välja biodrivmedel som använder biologiskt avfall som råvara.

– Men det är komplext att få cirka tioåriga avtalsperioder för busstrafik att harmoniera med de olika motortekniker som redan finns i existerande bussflotta. Alla fyra biodrivmedel har sin egen motorteknik och bussens livslängd är cirka tretton år. Även befintlig tankinfrastruktur på depåerna och den rådande prisbilden (beskattningen) på ett visst biodrivmedel ger inlåsningseffekter.

– Extra svårt är det att få alla parametrar på plats samtidigt i det korta perspektivet när ett nytt 10-årsavtal ska börja gälla och då flertalet av bussarna upphandlas. Komplexiteteten för trafikförvaltningen ökas dessutom av långsiktiga leveransavtal för biogas när ett trafikavtal skrivs om, skriver SL-chefen.

Slutsatsen är klar. I kommande upphandlingar ska SL fortsätta att i första hand begära elbussar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)