Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Obeskattade bilförmåner kostar miljarder

Att reglerna om förmånsbeskattning av subventionerade p-platser vid arbetsplatsen inte följs kostar samhället miljardbelopp, konstateras i en ny rapport från WSP.

Enligt lag ska gratis eller subventionerad p-plats på jobbet förmånsbeskattas. Men lagen följs dåligt och Skatteverket kollar inte. Det gör att de kostnadsfria parkeringarna subventioneras av skattebetalarna med 1,55 miljarder kronor varje år. Det framgår av en färsk rapport (klicka här) som konsultföretaget WSP har tagit fram på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.

Men skattesubventioneringen av arbetsplatsparkeringarna innebär inte bara minskade skatteintäkter. De ökar också antalet bilresor med 3,1 procent och minskar resandet med kollektivtrafiken med 3,8 procent. Konsekvensen är att klimatutsläppen ökar med 154 000 ton årligen.

Det är inte bara klimatpåverkan som skulle minska om arbetsplatsparkeringen skulle förmånsbeskattas fullt ut. Trafiksäkerheten skulle också förbättras och antalet dödade eller skadade i trafiken skulle minskas. Den samhällsekonomiska nyttan av detta uppgår till 4,32 miljarder kronor per år. Om förmånsbeskattningen slopas när det gäller kollektivtrafikkort som tillhandahålls av arbetsgivare tillkommer ytterligare samhällsnytta på 657 miljoner om året.

Rapporten konstaterar att klimatmålet för transportsektorn inte på långa vägar kommer att nås med nuvarande politik. Målet är att minska utsläppen av växthusgasutsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Men de senaste tio åren har klimatutsläppen från transportsektorn minskat med 3 procent per år i genomsnitt. För att nå målet krävs en minskning med 8 procent varje år fram till 2030.

Det är inte bara de subventionerade arbetsplatsparkeringarna som gör att transportsektorn riskerar att missa klimatmålet. Även reglerna för förmånsbil bidrar. De är utformade så att bilinnehav och ökat privat bilkörande stimuleras. Skattebortfallet på grund av förmånsbilarna är cirka två miljarder kronor årligen.

Analyserna visar också att det är möjligt att minska klimatutsläppen och öka trafiksäkerheten genom att ta bort förmånsbeskattningen på kollektivtrafikkort, reformera systemet med förmånsbilar och se till att lagstiftningen om förmånsparkeringar följs bättre.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)