Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tummen upp från bussbolag för första biogasdrivna långfärdsbussen

Efter drygt tre månaders trafik med landets första biogasdrivna långfärdsbuss, en Scania Interlink, är både FlixBus och dess partner Molkom Buss positiva. Foto: Stina Ekelund.

Både expressbussjätten FlixBus och dess partner Molkom Buss är positiva till erfarenheterna av att köra långlinjetrafik med en biogasdriven buss. Det står klart nu när företagen kan summera de första månaderna av trafiken med en biogasdriven Scania Interlink. Det var den första juli som FlixBus (klicka här) tog ytterligare ett steg mot en grönare trafik genom att introducera Sveriges första långdistansbuss driven på biogas. Bussen, som är ett pilotprojekt tillsammans med Scania och körs av Molkom Buss, trafikerar för tillfället linjen Stockholm och Oslo. Projektet har visat sig vara lönsamt både för plånboken och miljön och uppskattat av resenärerna.

Samtidigt med biogassatsningen mellan Stockholm och Oslo inledde FlixBus ett liknande projekt med trafik mellan Amsterdam och Bryssel. Där samarbetar man med busstillverkaren Iveco och använder en buss som drivs med komprimerad biogas. Den Scaniabuss som Molkom Buss kör mellan Stockholm och Oslo har flytande biogas som drivmedel. Bussen drivs av biogas producerat av gasproducenten Gasum. Drivmedlet till bussen kommer från lokalt avfall. Återvunnet avtal från 2 500 personer räcker för ett års drift av bussen.

– Att få lansera Sveriges första biogasdrivna långdistansbuss har varit fantastiskt roligt. När projektet inleddes visste vi inte hur mottagandet skulle bli. Men efter drygt tre månader kan vi konstatera att både förare och passagerare är positivt inställda till att resa på biogas, Säger Carl–Johan Hallström, Business Development Manager på FlixBus.

När FlixBus i början av projektet jämförde kostnaderna mellan biogas och diesel var skillnaden i pris inte nämnvärd. Sedan dieselpriset höjts kunde FlixBus konstatera att bränslepriset med biogas blivit mycket mer fördelaktigt.

– Vår första mätning visade inte någon större prisskillnad, det var först efter att dieselpriset skjutit i höjden som vi kunde se en vinst i att tanka med biogas. Men den största vinsten är inte priset utan att vi reducerar koldioxidutsläppet med 83%. Det är en stor vinst för miljön och samhället, fortsätter Carl-Johan Hallström.

Uppmärksammat
Molkom Buss som kör FlixBus´ linje 600 mellan Stockholm och Oslo är positivt till projektet.

– Våra förare har kommenterat att bussen är tyst och rullar fint när man kommer upp i fart. Passagerarna har även uppmärksammat den tysta bussen och att de åker fossilfritt. Många har ställt frågor när bussen har tankats. Vi har även märkt att gasförbrukningen minskat något sedan vi började köra i juli, säger Peter Sundqvist ägare av Molkom Buss.

FlixBus uppger också att man inte stött på några problem med bussen som varit relaterade till biogasdriften och att tankningen med Gasum har fungerat bra.

Bussen är planerad att vara i trafik fram till april nästa år med eventuell förlängning. Bussen kan komma att byta rutt och trafikera en ny linje med FlixBus.

– Vi lanserade två biogasbussar på två linjer i år, dels Stockholm – Oslo, dels Bryssel – Amsterdam. Vi kommer att utvärdera båda linjerna och se hur vi kan fortsätta att utveckla vår satsning på fossilfritt bränsle.

– Hittills har effekterna av att resa med 100% förnybar energi varit mycket positiv. Vi hoppas kunna fortsätta köra efter testperiodens slut, säger Carl Johan Hallström på FlixBus.

Även inom Molkom Buss är man nyfiken på resultatet av projektet.

– Vi vill se hur biogasbussprojektet fortlöper och se resultatet efter tidsperiodens slut. Då får vi ta ställning till om biogasbuss är något vi vill fortsätta att investera i framöver, säger Peter Sundqvist på Molkom Buss.

Ny gasmotor
Med sikte på marknaden för långfärdsbussar lanserade Scania nyligen också (klicka här) sin helt nya, 13-liters gasmotor som kan köras på såväl biogas som naturgas, både komprimerad och flytande biogas, det vill säga CBG och LBG.

Scania lanserade nyligen sin nya, 13-liters gasmotor med sikte på marknaden för långväga trafik. Bild: Scania.

Scanias 13-liters gasmotor finns som tillval på företagets nyligen introducerade höggolvschassi Scania K.

– Motorn ör det möjligt för turistbussföretag att gå över till biogas utan problem med räckvidd eller effekt. Det krävs inte heller någon stor investering för detta, säger Jonas Strömberg, hållbarhetschef vid Scania Buses & Coaches.

Hittills har biogas i busstrafik mest använts i stads- och förortsbussar, men varit mindre konkurrenskraftigt som drivmedel i långväga trafik. Modern teknik har emellertid gjort det möjligt att kyla biogasen och göra den mer energität. Det gör i sin tur att gasen kan användas för tunga transporter på längre sträckor.

Scania framhåller också att den nya 13-liters gasmotorn både i kraft och vridmoment hävdar sig väl jämfört med motsvarande dieselmotor vilket gör den till att starkt alternativ för långväga trafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)