Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dubbelledat med kraft nerifrån i Paris

Nya BRT-linjer i Paris ska trafikeras med enkel- och dubbelledade batteribussar från Van Hool med laddning underifrån. Bild: Île-de-France Mobilités.

Dubbelledade, 24 meter långa batteribussar från Van Hool ska trafikera de två nya BRT-linjerna i Parisregionen, T Zen 4 och T Zen 5. Det är första gången som den franska huvudstadsregionen satsar på 24-meters, helt eldrivna bussar. Det är också första gången som Alstoms system för laddning av elbussar underifrån får en kommersiell användning. Tekniken presenterades första gången i Málaga, Spanien 2019 (klicka här).

Det är Île-de-France Mobilités som nu har presenterat storsatsningen som man säger ska kombinera spårvägens turtäthet och pålitlighet med bussens flexibilitet. Bussarna kommer till största delen att gå på egna vägar och i egna körfält, vara prioriterade i trafiksignaler och ha en kapacitet på 140 passagerare per buss.

Bussarna laddas konduktivt genom att en laddplatta sänks ner från bussen. Foto: Alstom.

Van Hools dubbelledade bussar finns i trafik i Malmö, men där är det inte fullelektriska bussar utan hbridbussar som trafikerar MalmöExpressen, linje 5.

Laddningen av bussarna på de nya BRT-linjerna i Paris ska ske med Alstoms laddteknik SRS som nu för första gången ska användas kommersiellt för laddning av elbussar.

Laddning kan ske vid hållplatserna. Bild: Alstom.

Tekniken är hämtad från spårvägslösningar. Den är konduktiv Det är konduktivt och bygger på att en strömavtagare på bussens undersida sänks ner mot en platta i körbanan vid exempelvis en hållplats. Men det kan också användas i depåer och på parkeringsplatser.

Föraren kör in och stannar bussen över laddplattan i vägbanan. Den felmarginal som föraren har är 70 centimeter i färdriktningen och 25 centimeter sidledes. Därefter sänks strömottagarna på bussen ner mot laddplattan, något som tar mindre än en sekund varpå bussens batterier snabbladdas på fyra till fem minuter.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)