Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bivab tog hem Gotlandsupphandling – Gotlandsbuss kör

2023 tar Bivab över kollektivtrafiken på Gotland som idag körs av Bergkvarabuss. Gotlandsbuss blir underleverantör. Foto: Gotlands kommun.

Nu är det klart vem som ska bedriva den allmänna och särskilda kollektivtrafiken på Gotland  åren 2023-2033 – alltså under tio år. Det var Buss i Väst AB (Bivab) som lämnade det fördelaktigaste anbudet och det blir Gotlandsbuss AB som i egenskap av underleverantör bemannar och kör bussarna enligt trafikavtalet som alltså sluts mellan Region Gotland och Bivab. Gotlandsbuss kommer också att äga bussarna.

Idag kör Bergkvarabuss trafiken.

Göran Hult, vd för Gotlandsbuss, säger till SR P4 Gotland att man har jobbat ”lite i det tysta” med upphandlingen.

– Men det känns väldigt bra. Vi är jätteglada. Att vi nu har samarbetat med Buss i Väst är inte så konstigt. De hjälpte oss 2007 när vi bildade Gotlandsbuss som liksom Buss i Väst är ett samverkansbolag.

Till bussmagasinet.se uppger Göran Hult att Gotlandsbuss kommer att ansluta sig till Bivab. Gotlandsbuss kommer också att ga bussarna.

– Vi får nu en stabilitet under tio år till en kostnad som blir betydligt lägre än den teoretiskt framräknade kostnaden, säger regionstyrelsens ordförande på Gotland, Eva Nypelius (c).

2023 löper det nuvarande avtalet med Bergkvarabuss ut och Region Gotland upphandlar därför kollektivtrafiken inför nästa avtalsperiod.

Totalt fick regionen in fem anbud. Buss i Väst AB la det för regionen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet om totalt cirka 975 miljoner kronor. Detta ska jämföras med det uppskattade priset på 1,7 miljarder kronor. Avtalet omfattar 52 miljoner kilometer och det motsvarar 1500 varv runt jorden.

Det skiljer cirka 37 miljoner kronor mellan Bivab:s anbud och det näst lägsta anbudet. Avtalet som tecknas är ett samverkansavtal gällande utveckling av nya tjänster, eldrift, öppen skolskjuts och närtrafik.

– Ett lägre pris än beräknat är förstås bra och dessutom handlar det om 100 procent nya bussar av välrenommerade märken. Trafiken kommer vara helt fossilfri, varav 70 procent är biogas. Vi får flexibilitet i trafiken och ett sammanhållet avtal gällande linje- och skolskjutstrafik, säger projektledaren för upphandlingen tillika försörjningschefen på utbildnings- och arbetslivsförvaltningen, Rolf Andersson.

De cirka 100 förarna hos den nuvarande operatören kommer att erbjudas fortsatt arbete i den nya kollektivtrafiken 2023-2033. Även en kundtjänst, som blir tillgänglig hela trafikdygnet, ingår i det nya avtalet.

Bivab planerar att ha en huvuddepå i Visby (där den finns nu) och depåer i Hemse, Katthammarsvik och Fårösund. Bivab bildades 1992 och bedriver linje- och skolskjutstrafik på entreprenad. Bivab ägs av 34 olika bussbolag och har sitt huvudsäte i Göteborg. Bolaget omsätter 1,3 miljarder kronor per år, har 1300 medarbetare och 780 bussar i avtalstrafik fördelat på 50 trafikavtal. Gotlandsbuss är underleverantör till Bivab.

Avtalsspärr råder under tio dagar. Avtal kan tecknas tidigast den 7 december 2021. Trafikstart sker den 18 juni 2023.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)