Det svenska elsparkcykelföretaget Voi sätter nu som mål att bli klimatpositivt till år 2030. Företaget ska alltså, utan att ta hjälp av utsläppscertifikat, ta bort en del av de utsläpp som redan finns i atmosfären. Det innebär att man går längre än att vara klimatneutral. Ett allt närmare samarbete med kollektivtrafiken är ett av medlen för Voi för att bli klimatpositivt.
I samband med klimattoppmötet COP26 i Glasgow presenterade Voi sitt mål om att bli klimatpositivt till 2030, alltså att minska utsläppen av växthusgaser mer än vad företagets aktivitet orsakar i hela värdekedjan.
Ett närmare samarbete med kollektivtrafiken är ett steg i detta. Bland annat vill Voi vara en lösning för resenärer att ta sig den sista kilometern till och från kollektivtrafikens knutpunkter. Dessutom vill företaget täcka in fler förortsområden. Voi vill också knyta närmare band med kollektivtrafiken genom att som första företag som arbetar med elsparkcyklar gå in som medlem i den internationella kollektivtrafikunionen, UITP.
Sedan i våras samarbetar Voi med landets största bussföretag, Nobina (klicka här). I Nobinas reseplanerare Travis kan resenärer koppla samman exempelvis kollektivtrafik, elsparkcyklar, bildelning och taxi. Senare har också ett annat företag som arbetar med elsparkcyklar, Tier, inlett samarbete med Travis (klicka här).
Andra åtgärder som Voi planerar för att bli klimatpositivt till 2030 är att hela företagets verksamhet 2023 ska drivas med förnyelsebar el – alltså även övriga fordon, anläggningar och så vidare. Från 2023 ska också alla battericeller som Voi använder produceras i Europa. Voi räknar med att klimatutsläppen vid europeisk batteritillverkning kommer att halveras jämfört med dagens produktion. Företagets elsparkcyklar tillverkas redan i Europa. Så ska också ske med de kommande elscootrarna.
Voi har också ambitionen att fram till 2030 minska antalet bilresor globalt med wn miljard resor vilket minskar de direkta utsläppen av växthusgaser med upp till två miljoner ton.
Voi grundades 2018 och finns idag i drygt 70 städer i elva länder. Företaget sysselsätter 1 000 medarbetare och har sitt huvudkontor i Stockholm. Idag är sex miljoner användare anslutna till Voi och har hittills gjort mer än 70 miljoner resor.
Ingen av de i artikeln presenterade åtgärderna tar ju bort klimatgaser från atmosfären. Det är ju jättebra att man minskar utsläpp från trafik och i sin tillverkning men klimatpositivt? Är det missförstånd, kreativa beräkningar eller något som saknas i artikeln?